Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

ЕС ще инжектира близо 3 млрд. евро в производството на батерии за електромобили

Сред бенефициентите на помощта попадат компании като Tesla, BMW, Stellantis и Northvolt

ЕС ще инжектира близо 3 млрд. евро в производството на батерии за електромобили

Снимка: Bloomberg L.P.

Европейският съюз (ЕС) ще подкрепи компании, включително Tesla Inc. и BMW AG, които ще могат да получат около 2,9 млрд. евро държавна помощ за проекти, свързани с производството на батерии, като по този начин ще бъде засилена позицията на блока в надпреварата за производство на електрически превозни средства, съобщава Bloomberg.

Европейската комисия (EK) очаква подкрепата да стимулира ръста на частните инвестиции в сектора, което би довело до общо 12 млрд. евро помощ в подкрепа на индустрията.

Подкрепата ще бъде насочена към 42 компании в редица държави, като сред бенефициентите личат имена като новосформирания концерн Stellantis NV и стартъп компанията Northvolt AB. 

Още по темата

ЕС цели да ограничи емисиите на парникови газове от транспортния сектор чрез мащабна икономическа трансформация, насочена към постигане на въглероден неутралитет до 2050 г. В същото време блокът иска да намали зависимостта си от китайските производители, които доминират на глобалния пазар на компоненти за електромобили. Европейският пазар на батерии може да достигне стойност от 250 млрд. долара до средата на века, споделят от ЕК.

„По този начин Европа ще се утвърди като глобален притегателен център за инвестициите в батерии“, изтъква зам.-председателят на ЕК Марош Шефчович. „Този общоевропейски проект ще помогне да се революционизира пазара на батерии“, изтъква словакът.

Помощта за проектите, които се очаква да бъдат завършени до 2028 г., ще бъде отпускана от страни, включително Финландия, Испания, Франция и Полша, като координацията се извършва от Германия. Инициативата е предхождана от пакет в размер на 3,2 млрд. евро в подкрепа на частните разходи, който беше координиран от Франция и одобрен през декември 2019 г.

Инжектиране

Инвестициите в батерии нарастват, тъй като по-строгите европейски стандарти за замърсяването на автомобилния сектор принуждават производителите да преминат към електрически автомобили и да ограничат емисиите на въглероден диоксид. BloombergNEF прогнозира, че през тази година в Европа ще бъдат продадени около 1,9 милиона плъгин хибриди и изцяло електрически превозни средства, като по този начин ще задмине Китай и Северна Америка.

Като част от Зелената сделка ЕС иска да засили целта си за намаляване на емисиите към 2030 г. до поне 55% спрямо нивата от 1990 г. в сравнение със съществуващата цел за редуциране на емисиите с 40%.

Европейските политици са наясно, че ключовите индустрии на блока рискуват да изостанат, ако не запълнят производствените пропуски в технологиите за съхранение на енергия. Литиево-йонните батерии ще захранват плъгин хибридите и също така ще помогнат за балансирането на електрическите мрежи, пренасящи възобновяема енергия.

Инициативата за батериите, обявена във вторник, получи статут на приоритет като важен проект от общоевропейски интерес, или IPCEI. Тя ще включва изследвания и разработване на нови технологии за намаляване или напълно елиминиране на кобалта или естествения графит в батериите.

Проектите ще обхващат цялата верига на стойност на батериите, от добива на суровини през проектирането и производството на батерийни клетки и пакети, до рециклирането.

Амбициите на Тесла

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че производителят на електрически автомобили планира да добави производствена база за батерии към завода за сглобяване на превозни средства, който строи близо до Берлин. Въпросното производствено съоръжение първоначално ще има капацитет от над 100 гигаватчаса годишно и в крайна сметка ще достигне до 250 гигаватчаса, сподели Мъск през ноември.

Сред другите производители на автомобили, инвестиращи в европейско производство на батерии, изпъква името на PSA Group, която се сля с Fiat Chrysler, за да създадат Stellantis. През септември френският концерн създаде съвместно предприятие, наречено Automotive Cells Company, с енергийния гигант Total SA.

В същото време шведската Northvolt планира да управлява съвместно с Volkswagen AG завод в Германия, като BMW също участва в проекта.

Азиатските производители на батерии, включително южнокорейската LG Chem Ltd., японската Panasonic Corp. и китайската Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., също заявиха, че ще установят или разширят дейността си в региона.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Traton отчита рекорд на търсенето