Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

И София намеква, че ще купува служебни коли от VW, ако спечели завода

Има редица области на обществени поръчки, в които българското правителство има солидна свобода на преценка, се казва в писмото до Volkswagen

И София намеква, че ще купува служебни коли от VW, ако спечели завода

Завод на Volkswagen във Волфсбург. Снимка: Ройтерс

Българските власти правят поредни усилия да привлекат новата фабрика на германския автомобилен концерн Volkswagen, като дори намекват, че при определени обстоятелства могат да гарантират закупуване на коли от бъдещия завод за нуждите на държавните органи, пише германският Handelsblatt.


„Представихме подобрена оферта и удвоихме правителствените субсидии на 260 милиона евро", каза Росен Плевнелиев, бивш президент и почетен председател на Automotive Cluster Bulgaria, пред Handelsblatt.

Причината за обновената енергична кампания е решението на Volkswagen, с оглед на военното нападение на Турция в северна Сирия, да отложи изграждането на новия завод на VW близо до западния турски пристанищен град Измир.

„С инфраструктурни мерки като метро, нов достъп до магистрала и бърза транзитна система и логистичен център, включващ училища, противопожарна охрана и центрове за дуално обучение, общата помощ възлиза на 800 милиона евро“, казва Плевнелиев.

Още по темата


Българите изпратиха официално писмо до Борда на директорите и Надзорния съвет на VW, в което изрично рекламират местоположението в столицата София. „Ние сме на разположение ден и нощ", каза Плевнелиев. „За нас заводът на VW е мечта“, добавя 55-годишният довереник на българския премиер Бойко Борисов.

В писмото до председателя на надзорния съвет на VW Ханс Дитер Пьоч и изпълнителния директор на VW Херберт Дийс Плевнелиев обещава от името на българския премиер Борисов „поредица от стратегически партньорства и споразумения с българското правителство и държавните организации, които значително надвишават стойността на пряката държавна помощ“.
С инфраструктурни мерки като метро, нов достъп до магистрала и бърза транзитна система и логистичен център, включващ училища, противопожарна охрана и центрове за дуално обучение, общата помощ възлиза на 800 милиона евро.


Предлага се подобреното предложение да бъде обсъдено и на среща на премиера консерватор Борисов и Дийс. Като се позовава на щедрите турски обещания за закупуване на превозни средства на VW, в писмото се казва: „Все пак има редица области на обществени поръчки, в които българското правителство има солидна свобода на преценка“. Копия на писмото са изпратени и до големите акционери на VW  Ханс Михел Пиех и Волфганг Порше. Според информация от България все още няма реакция на писмото.

В новата фабрика в Маниса, Турция, близо до Измир, трябваше да бъдат изградени новите модели Passat и Skoda Superb. VW искаше да инвестира около един милиард евро в завода. При планирани 4000 служители от 2022 година  трябва да бъдат произведени 300 000 автомобила годишно.

Volkswagen вече беше основал дъщерно дружество в Маниса и го оборудва с капитал от около 150 милиона евро. Надпреварата за завода с България вече изглеждаше решена. Но военната акция на турския президент Реджеп Тайип Ердоган срещу кюрдите в съседна Сирия сега поставя под въпрос всичко това.

„Не мога да си представя, че при тези условия Volkswagen ще направи милиардна инвестиция в Турция", заяви членът на Надзорният съвет на VW и министър-председател на Долна Саксония Щефан Вайл (SPD). Социалдемократът, точно както и работническият съвет на VW всъщност бе привърженик на турския град. Провицния Долна Саксония държи 11,8 процента от акциите на Volkswagen AG.

Българите сега искат да използват своя шанс, за да спечелят завода. „Ако Volkswagen се обърне към нас, все пак ще можем да представим една или две положителни изненади", обяви бившият президент Плевнелиев пред Handelsblatt. "Ние сме подготвени за решение на VW и се надяваме на решение през ноември".

В средата на ноември ще има заседание на надзорния орган на Volkswagen. В София се надяват на вето на надзорния съвет на VW срещу решението в полза на Турция. „Под впечатлението сме, че бордът продължава да предпочита турската страна“, каза Плевнелиев. "Надзорният съвет обаче винаги досега бе отлагал темата“.

Ако Volkswagen все пак избере българската столица София, нещата може да се задвижат бързо. „Имотът вече е почистен и готов за застрояване", каза Плевнелиев. България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището.
Ердоган предлага държавна помощ, която никога не би била разрешена в ЕС. Неговите субсидии по никакъв начин не са хармонизирани с регламентите на ЕС


Бившият обект на стоманодобивна фабрика принадлежи на Българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Собствениците са спокойни при всички положения, защото явно освен VW има и много други заинтересовани страни. „Търсенето на имота е толкова голямо, защото работната сила в България е налице", казва Хано Соравия, собственик и ръководител на компанията.

Българите разчитат и на политическата подкрепа от Брюксел. „Решение за Турция би било напълно грешен сигнал в тази ситуация“, предупреждава Плевнелиев. „Ердоган предлага държавна помощ, която никога не би била разрешена в ЕС. Неговите субсидии по никакъв начин не са хармонизирани с регламентите на ЕС“. Плевнелиев смята, че Турция не спазва правилата на митническия съюз с ЕС. Така правителството в Анкара накърнявало интересите на страните членки на ЕС.


Автомобилната индустрия е един от малкото процъфтяващи сектори в България, една от най-бедните страни на ЕС. Според Автомобилната асоциация 65 000 служители в 220 производствени обекта генерират приходи от пет милиарда евро. Сред най-известните инвеститори са автомобилни поддоставчици като Magna, Grammer, Festo или Kostal. Например в страната се произвежда софтуер за Mercedes-Benz или спирачки за Porsche.


Според източници от индустрията в момента България генерира около десет процента от брутния си вътрешен продукт с автомобилната индустрия. Следователно един завод на VW би бил повече от добре дошъл. Наскоро представителите на София лично са разговаряли с шефа на VW Дийс в рамките на Международното автомобилно изложение във Франкфурт в началото на септември.


За изненада на България, Румъния сега влиза в надпреварата за завода. „Започнахме нови разговори с Volkswagen Group", заяви румънският министър на търговията Стефан Раду пред румънския всекидневник Ziarul Financiar. Румъния има "много добри" технически условия, твърди той.


На Карпатите френският автомобилен производител Renault вече произвежда превозни средства от марката си Dacia. Наскоро обаче Румъния взе спорни политически решения, а лявото популистко правителство беше свалено в края на миналата седмица след вот на недоверие в парламента. Дали и кога ще се стигне до нови избори все още не е ясно.
 
 

По статията работи: Бойчо Попов
Още по темата: Новини Volkswagen

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (12)

   1| 2    
3
 
7
 
12
serafima до: mrynmryn
преди 11 месеца
Няма профилна снимка
И плЮвнелиев и борисов с удоволствие биха им правили ***. Друго нито знаят, нито могат.
6
 
10
 
11
преди 11 месеца
Няма профилна снимка
"Намерихме начин да предложим на Volkswagen Group вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро, твърди Росен Плевнелиев" новина от вчера в този сайт и от днес това "Българските власти правят поредни усилия да привлекат новата фабрика на германския автомобилен концерн Volkswagen, като дори намекват, че при определени обстоятелства могат да гарантират закупуване на коли от бъдещия завод за нуждите на държавните органи,"
Та резонния въпрос тези преговарящи *** ли са или не са? Защо това не е било включено в офертата поне на финалната права като останахме само с Турция. И не си мислете, че управляващите в Volkswagen не са били наясно с възможноста на Ердоган да навлезе в Сирия или пък те знаят, че там много бързо ще приключи (споразумението на кюрдите с Асад автоматически ги лишава от т.нар. автономия). Така, че скоро очакваме Ердоган да обяви край на операцията в Сирия и Volkswagen най- офциално да заявят, че ще правят завода в Турция.
8
 
18
 
10
преди 11 месеца
Човек ще си помисли, че българската икономика зависи от този евентуален завод.
11
 
25
 
9
преди 11 месеца
Няма профилна снимка
хммм ... браво на Росен Плевнелиев че се бори . само може да послужи за пример как трябва да се процедира в интерес на държавата ни ... задействал е всички възможни канали за натиск , въпреки че всчико изглежда предрешено и загубено . политически чрез ЕНП , медийно - дава интервюта и коментари и присъства по всички влиятелни европейски медии до които има достъп , служебни - всички опериращи на територията ни фирми сипят суперлативи пред vw ... защото знае , че едно работно място на такава поточна линия за автомобили , дава още около 7 работни места в съпътстващата икономика на държавата ... пример за държавник и без да е на избираема длъжност !

и няма лошо да карат шкоди по общини и министерства и агенции , стига с тези аудита и мерцедеси ... само на Бащицата от тойота ще му подарят доживотен абонамет и подръжка за новите модели на ленд круизър ... но това ще е само за него , другите на шкоди !
4
 
17
 
8
преди 11 месеца
Няма профилна снимка
Браво! Дано дипломацията да има ден, за нов завод у нас!

Още от Новини
Continental обвини азиатските си конкуренти за своето преструктуриране