Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Tesla възнамерява да е на печалба всяко тримесечие

Компанията обяви, че досегашният ѝ вицепрезидент по финансите ще заеме мястото на главния финансов директор

Tesla възнамерява да е на печалба всяко тримесечие

Снимка: Архив Ройтерс

Главният изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск ангажира в сряда автопроизводителя от Силициевата долина с амбициозна цел: печалба във всяко тримесечие. Но ако успее да постигне този ангажимент, то това ще бъде благодарение на нов главен финансов директор.

Дългогодишният довереник на Мъск, Дийпак Ахуя, заяви в края на конферентния разговор с анализаторите на компанията, че се оттегля от поста главен финансов директор, за да бъде заменен от вицепрезидента по финансите на компанията.

Преди анонсирането на тази новина Мъск изрази увереност, че Tesla може постоянно да печели пари, докато продължава да продава повече бройки от по-евтиния си седан. В сряда производителят отчете печалба от 140 млн. долара за четвъртото тримесечие, първата последователна тримесечна печалба, предава Bloomberg.

Все пак Tesla като цяло показа впечатляващ растеж през изминалата година. Приходите са се увеличили повече от два пъти на годишна база до 7,23 млрд. долара през последните три месеца благодарение на стабилното производство на Model 3. Това надхвърли прогнозите на анализаторите за 7,12 млрд. долара. Доставките на компактния автомобил възлизат на 63 359 през четвъртото тримесечие в сравнение с 1550 година по-рано.

И ако миналогодишното предизвикателство в оперативната част се бе съсредоточило върху посрещането на предизвикателството на Мъск, свързано с Model 3 c, тази година автопроизводителят ще бъде тестван дали може да остане в зоната на печалбата. Поддържането на рентабилност ще бъде значителна трудност, особено след като Tesla понижава цените на автомобилите си, за да стимулира търсенето на фона на изтичането на валидността на федералния данъчен кредит за електрически превозни средства.

Въпреки че печалбата на Tesla преодолява загубата от преди една година, тя е по-малка от 311,5 милиона долара, отчетени преди три месеца. А на коригирана основа печалбата е по-ниска от очакванията на Wall Street.

След доклада за резултатите от четвъртото тримесечие инвеститорите на Tesla изпратиха акциите надолу с близо 2%, а след това акциите се сринаха с близо 5% след съобщението за напускането на Ахуя. В редовната сесия книжата поскъпнаха с около 3% до 308,77 долара.

Ахуя ще остане главен финансов директор през следващите няколко месеца, добави Мъск, докато не бъде заменен от Зак Киркхорн, който стана вицепрезидент по финансите през декември, според анотация в профила си в LinkedIn. Първоначално той се присъединява към компанията през 2010 г., след това си тръгва, за да учи в Harvard Business School и се завръща в Tesla през 2013 г.

За да поддържа рентабилността, Tesla ще трябва да продаде между 360 000 и 400 000 автомобила тази година. Това ще бъде рязко увеличение спрямо общо 245 000 автомобила от миналата година, въпреки че съвпада с прогнозите на анализаторите. При ниския клас доставките на Tesla ще останат на нивото, установено през четвъртото тримесечие.

„Не искам да чупим рекорди за това – става дума за цената, цената, цената", каза Мъск пред анализатори, отговаряйки на въпроса как ще реагира Tesla, ако икономиката се върне към рецесията. "Намаляването на тези разходи... е това, което ни позволява да понижим цената и да бъдем финансово устойчиви".

Петнадесетгодишната Tesla е в критичен момент да се превърне от стартъп от Силициевата долина в глобален производител на автомобили. Ентусиазмът на инвеститорите в компанията тласкаше нагоре пазарната ѝ стойност, за да се конкурира с много по-големи производители на автомобили, въпреки че Tesla досега не е отчела годишна печалба и продава малка част от автомобилите на фона на продажбите на конкурентите.

Някои инвеститори и анализатори са скептично настроени, че Tesla може да генерира постоянни печалби, особено след като производителят на автомобили изпитваше трудности с това да увеличи производството на Model 3 миналата година и след като паричните средства на компанията намаляха до опасно ниски нива.

През миналата година Мъск бе заявил, че Tesla е била само на седмици разстояние от колапса.

Паричният фонд на компанията от Пало Алто е нараснал до около 3,7 млрд. долара в края на декември спрямо около 3 млрд. долара в края на септември. Мъск заяви, че Tesla разполага с достатъчно пари в брой, за да покрие облигациите с падеж през март за 920 млн. долара, които ще трябва да бъдат изплатени, ако акциите на компанията останат средно под цената от 359,87 долара за брой.

„Цената на акция не отговори на консенсусната прогноза, но по-важният въпрос е как ще изглежда Tesla след няколко години и има причини да бъдем оптимисти, въпреки че дългът трябва да продължи да намалява", казва Дейвид Уистън, анализатор от Morningstar Research Services. „Това, което се откроява за мен, е здравословната парична наличност".

След като през третото тримесечие Tesla отчете най-високата досега печалба – от 312 млн. долара, в средата на януари Мъск предупреди, че този път печалбата ще е по-ниска. От основаването си през 2003 г. впрочем това бе едва четвъртата тримесечна печалба за Tesla.

Преди две седмици Мъск предупреди още, че Tesla се надява да постигне „малка печалба“ за първото тримесечие, но това ще доведе до „големи трудности, усилия и късмет“, и понижи началната цена на Model 3 с  2000 долара до 44 000 долара - все още далеч от дългообещаната цена от 35 000 долара.

„Имаме шанса да бъдем печеливши и да генерираме свободен паричен поток. Така че това е най-добрият начин да управляваме бизнеса, да бъдем пестеливи”, каза Ахуя по време на конферентния разговор в сряда.

Мъск потвърди целта на Tesla да генерира „много малка“ печалба през текущото тримесечие, но това „ще изисква от нас да се борим на много фронтове, включително в логистиката и с предизвикателства на доставките в Европа и Китай“. През този месец компанията стартира производството на Model 3 за тези региони. 

Model 3 е изправен пред ефективно увеличение на цените в САЩ през тази година, тъй като правителството постепенно елиминира данъчния кредит от 7500 долара за закупуване на електрически превозни средства. За купувачите на Tesla този кредит спадна до 3750 долара на 1 януари и ще бъде намален наполовина отново на 1 юли, преди да се изпари напълно до края на годината.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Виктория Тошкова
Още по темата: Новини Tesla Илон Мъск

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Макрон: Съюзът между Renault и Nissan е перла в автомобилостроенето