IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как изглежда бъдещето пред плащанията в Европа?

Повечето конкуренция между доставчиците на платежни услуги означава по-голям избор за потребители и търговци

09:15 | 10.06.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Конкурентната среда на плащанията в Европа е в период на значителна трансформация в резултат на технологичните и регулаторни промени, в т.ч. и влизането в сила на втората директива за платежните услуги, по-известна като PSD2.

До скоро плащанията се осъществяваха в търговския обект и изборът на платежен инструмент се свеждаше до пари в брой или платежна карта. Трансформацията на пазара на платежни услуги обаче значително намали бариерите за навлизане на различни участници и предостави на потребителите достъп до нови начини за плащане. В контекста на тази промяна често се задава въпроса дали тази нова среда ще се превърне в платформа за появата на нов европейски „шампион“ в плащанията, който да бъде алтернатива на утвърдените играчи.

Нови методи на плащане

През изминалото десетилетие много компании, предлагащи свои платежни решения, успешно навлязоха на пазара на плащанията. В наши дни повечето потребители имат достъп до различни методи на плащане отвъд традиционната платежна карта и парите в брой - дигиталните портфейли, мобилните апликации, NFC или QR технологии.

Един от начините за навлизане на нови играчи на пазара е чрез използването на съществуваща голяма клиентска база. Търговци като Amazon успешно стъпиха върху клиентската си база, за да въведат нови услуги за дигитални портфейли при онлайн плащанията. Производители на мобилни телефони като Apple и Samsung въведоха технологии, които направиха възможно плащането във физическа среда чрез използването на произведените от тях устройства. Други доставчици влязоха на пазара на платежни услуги и без да имат клиентска база. Примери са Paypal и Klarna, които предоставиха удобства, които се харесаха на потребителите и по този начин косвено и на търговците.

„Новите алтернативи означават, че в днешно време потребителите и търговците на дребно могат лесно да преминават от един доставчик към друг, разполагайки с няколко метода за плащане едновременно".

Благодарение на технологиите междубанковата инфраструктура вече не е достъпна само за банките. Днес не е необходимо да изградиш собствена платежна инфраструктура, за да предлагаш платежни услуги. Sofort и Trustly бяха сред първите нови играчи, които се възползваха от съществуващата междубанкова платежна инфраструктура за онлайн трансакции. PSD2 допълнително допринесе за развитието на тези нови бизнес модели, като създаде равнопоставеност на пазара на платежни услуги. Всички тези нови играчи са със силни позиции в онлайн търговията.

Например Paypal се използва за повече от половината онлайн трансакции в Германия. iDEAL има 56% пазарен дял в онлайн търговията в Холандия, а Klarna държи средно 10% пазарен дял в онлайн търговията в Северна Европа. Тези тенденции не се ограничават само до онлайн средата. Все по-голямото разпространение на смарт телефоните създаде допълнителни възможности за разплащане в търговските обекти благодарение на NFC технологията и QR кодовете. Някои търговци интегрираха предлагането на продукта с платежния метод, което разми разликата между плащанията в онлайн среда и в традиционния магазин. Например апликацията на Uber се използва едновременно за поръчка на кола и за заплащане на превоза.

Промяна на пазарната динамика при плащанията

Новите алтернативи означават, че в днешно време потребителите и търговците на дребно могат лесно да преминават от един доставчик към друг, разполагайки с няколко метода за плащане едновременно. Eто защо конкуренцията между доставчиците на платежни услуги вече се свежда до това кой ще е предпочитаният метод за плащане както във физическа, така и в онлайн среда.

Това е от значение за динамиката на пазара, тъй като наличието на голяма клиентска база вече не е достатъчно условие за пазарен успех на доставчика на платежната услуга – клиентите имат лесен достъп до алтернативни начини на плащане, а търговците имат алтернативни канали да достигнат до тези потребители. В резултат на това  доставчиците на платежни услуги се конкурират за клиенти, като правят платежния си продукт възможно най-лесен и удобен за употреба. За трансакциите в магазина това означава предлагане на безконтактна или NFC технология, или специални отстъпки за търговците; за онлайн трансакциите това означава да се позволи на потребителите да плащат само чрез въвеждане на потребителско име и парола или (скоро) чрез използване на биометрични технологии.

Дигиталните портфейли допълнително засилват конкуренцията между отделните играчи, тъй като комбинират различни методи на плащане и едновременно с това управляват взаимоотношенията с потребителите като по този начин играят решаваща роля върху избора им на платежен метод. С предоставянето на възможност на клиентите да поставят различни платежни методи в един портфейл и да превключват лесно между тях, доставчиците на дигитални портфейли увеличават конкурентния натиск върху традиционните играчи.

„Доставчиците на платежни услуги се конкурират за клиенти, като правят платежния си продукт възможно най-лесен и удобен за употреба“.

Силната конкуренция между доставчиците на платежни услуги за използване на един или друг метод на плащане доведе до по-голям избор за потребителите и търговците

Днес потребителите и търговците имат достъп до множество методи за плащане, които предлагат различно съотношение цена-качество. Това позволява отделните платежни методи да оперират един до друг в реално време, което води до силна конкуренция между доставчиците на платежни услуги техният метод да бъде предпочетен от потребителите  както във физическа, така и в онлайн среда. Тази конкуренция също е важен двигател за развитието на иновациите в областта на плащанията, тъй като доставчиците все повече търсят решения, които могат да предложат по-голямо удобство и сигурност. А съществуването на повече от една алтернатива и отворената инфраструктура означават, че мащабът вече не е от толкова голямо значение.

Следователно един съвет към тези, които търсят нов европейски шампион в областта на плащанията - недейте.  Въпросът, на който Европа трябва да си отговори,  е дали европейският пазар на плащанията работи ефективно, за да предостави на потребителите и търговците на дребно избор, който не се ограничава само до установените и традиционни участници.  Фактите говорят, че това е налице.

Статията е изготвена по проучване на Oxera, финансирано от Mastercard.

Рейндър Ван Дийк, Партньор в OXERA Consulting LLP и Джоузеф Бел, Директор в OXERA Consulting LLP

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:12 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още