Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

Н. Йоловска: Отдалечената идентификация е ключът към дистанционното обслужване на клиенти

Този вид идентификация елиминира всякакви съмнения и еднозначно идентифицира заявителя на е-услуга, посочва директор "Продажби" в БОРИКА

Н. Йоловска: Отдалечената идентификация е ключът към дистанционното обслужване на клиенти

Нели Йоловска, главен директор „Продажби“ в БОРИКА. Снимка: БОРИКА

Нели Йоловска е Главен директор „Продажби“ в БОРИКА. Завършва Техническия университет в София, със специалност „Информационни и комуникационни технологии и програмиране“. От 1993 г. работи в най-голямата ИТ медийна група у нас – IDG България (ICT Media), като в продължение на 10 години успешно управлява водещите ИТ медии в страната – списанията CIO и PC World, вестник Computerworld, сайтa www.idg.bg и др. Има натрупан опит в работата в международна среда. Активно участва в учредяването на Клуба на ИТ мениджърите през 2007 г. Клубът, който съществува и до днес, работи в посока издигане на позицията и ролята на ИТ мениджъра в администрацията и бизнеса. Присъединява се към БОРИКА през 2017 г.

- Г-жо Йоловска, амбицията на Европейския съюз е до 2030 г. да има 100% онлайн предоставяне на обществени услуги, достъпни за европейските граждани и организации. По какъв начин БОРИКА допринесе за тези процеси в България?

Наред със стремежа на ЕС да ускори процесите за предоставяне на по-достъпни и широко използваеми електронни услуги на гражданите и бизнеса, пандемията даде силен тласък към дигитализация на икономиката, което се отрази в ежедневието на всеки от нас. Крайните клиенти желаят да получават дистанционно всички услуги, от които се нуждаят, веднага, от всяко устройство и без значение къде се намират.

БОРИКА може да осигури както на публичния, така и на частния сектор у нас средствата, с които те да отключат дигиталните си процеси и да предложат едно съвсем различно клиентско преживяване. Тези средства са отдалечената идентификация и отдалеченото подписване, които имат потенциала да цифровизират процесите и да сведат до минимум хартиения документооборот.

- Кои организации стимулираха употребата на е-подпис и как се променят бизнес процесите в организациите, които се насочват към него?

Като цяло бизнесът реагира изключително бързо на новите условия на работа и много компании от частния сектор преминаха към електронен документооборот, ползвайки електронен подпис. Наред с познатия електронен подпис на хардуерен носител (флашка) все по-голяма популярност набира възможността подписът да бъде положен навсякъде и по всяко време, само през мобилно устройство и без наличието на хардуерен носител.

Т. нар. „облачен КЕП“ улеснява и ускорява административните процеси в организациите, особено в отделите с голям документооборот, какъвто е „Човешки ресурси“ например, като напълно дигитализира работата им.

Облачният КЕП от БОРИКА се използва активно в клиентски платформи на търговски дружества, застрахователни, пенсионноосигурителни дружества, банки и др., както и при предоставянето на редица публични електронни услуги в платформите на Държавна агенция „Електронно управление“, МВР, НАП, Агенцията по вписванията и над 55 общини посредством портала за е-услуги на Акстър.

- БОРИКА е в основата на банковата инфраструктура у нас. По какъв начин дружеството осигурява електронна идентификация за онлайн взаимодействие с публична или финансова институция?

Решенията за отдалечена идентификация B-Trust от БОРИКА позволяват чрез заснемане на селфи и документ за самоличност и извършване на съответните проверки, вкл. и в национални регистри, да се удостовери еднозначно онлайн идентичността на потребителите, а след това да им се издаде електронен подпис, за да подпишат всички необходими документи при заявяване на е-услуга или сключване на договор от разстояние.

За разлика от методите за онлайн идентификация чрез пароли, ПИН и ПИК кодове, които са актуални у нас, това е високоефективен и сигурен начин крайните клиенти недвусмислено да докажат идентичността си. Това е особено важно за компаниите от финансовия сектор, където познаването на клиента (Know Your Customer) и прилагането на ефективни мерки срещу изпирането на пари са съществена част от процеса на предлагане на онлайн услуги.

- Как се гарантира сигурността при идентификация от разстояние? Какви решения има БОРИКА при удостоверяване самоличността на потребители при отдалечен онбординг?

Проверката на самоличност често се изисква за целите на сигурността, но иронията е, че данните, които предоставяме, се използват и от киберпрестъпниците. Не са малко случаите на потребители, прибягващи до една и съща парола за всички услуги. Така едно нарушение на услуга с ниска защитеност може да застраши сигурността на всички услуги, които клиентът ползва. Именно тук е и ролята на отдалечената идентификация – елиминира всякакви съмнения и еднозначно идентифицира заявителя на е-услуга.

БОРИКА предлага два метода на идентификация от разстояние – посредством приложението B-Trust Mobile или през уеб браузър, без да се изисква наличието на приложение. Отдалечената идентификация през уеб браузър е услуга, която за момента у нас се предлага единствено от БОРИКА.

Услугите за отдалечена идентификация и отдалечено подписване на БОРИКА са съобразени с приложимите стандарти и изпълняват всички изисквания на международните регламенти eIDAS и GDPR. Като квалифициран доставчик на удостоверителни услуги, инфраструктурата ни се одитира периодично от външни одиторски компании.

- Как смятате да развивате услугите, за които говорим – отдалечена идентификация и подписване? Какво показаха вече внедрените проекти?

Финансовите институции, предимно банки, застрахователни дружества, организации за бързи кредити, пенсионноосигурителни дружества вече пълноценно използват отдалечената идентификация и отдалеченото подписване не само във вътрешните си процеси, но и с цел привличане и взаимодействие с клиентите си.

Не малка част от пенсионноосигурителните компании, опериращи на българския пазар например, ползват специално разработения от БОРИКА за нуждите на този тип компании портал. На базата на това те значително намалиха хартиения си документооборот и подобриха взаимодействието с клиентите си. От началото на годината и един от водещите застрахователи пусна нова дигитална платформа, ползваща услугата за отдалечена идентификация от БОРИКА, чрез която клиентите му могат да получават оферти и да сключват договори за различен тип застраховки изцяло онлайн. В процес на интегриране на услугите за отдалечена идентификация и подписване сме с още няколко компании от застрахователния сектор.

Целта ни е да интегрираме нашите решения за отдалечена идентификация и подписване във възможно най-много организации от разнообразни сектори и професионални направления. Така потребителите ще имат възможност да ползват техните услуги онлайн от край до край, без да посещават офиси и отпечатват документи.

- Вие ли търсите клиентите, или те вас? Как виждате бъдещето на електронните услуги, достъпни от разстояние?

Бих казала, че търсенето е взаимно. БОРИКА е компания, която се ползва с широко доверие. Познаваме ИТ процесите и оперираме при изключително високи нива на сигурност, което е изключително важно за този тип услуги. Голямото предизвикателство за екипа ни е познаването и анализа на специфичните за всеки сектор и компания бизнес процеси. Целта е да предложим индивидуално решение, което в максимална степен отговаря на нуждите на всеки бизнес и му позволява да бъде конкурентен, общувайки със своите клиенти без ограничения във времето и от разстоянията.

 

По статията работи: Петя Стоянова

Последни новини

Още по темата

Коментари ()


Още от Web
Хакер твърди, че е откраднал данните на 1 млрд. китайски граждани