IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Заплаха за националната сигурност ли са откраднатите кабели?

Енергийната мрежа е част от стратегическата инфраструктура на страната, а прекъсванията застрашават и трансграничните доставки

11:50 | 31.10.16 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: <em>Investor.bg</em></p>

Снимка: Investor.bg

Кражби на съоръжения и инциденти с прекъснати кабели оставят хиляди домакинства без ток всяка година. Въпреки усилията, които полагат от електроразпределителните дружества, трудно се противодейства на кражбите на кабели, посегателствата над трафопостове и другите съоръженията на електроразпределителната мрежа. Тогава тя се претоварва и електрозахранването прекъсва.

Това е неудобство за клиентите - по данни на ЧЕЗ България например средно по два часа на ден е прекъсвало електрозахранването заради кражби в Западна България в периода от началото на 2014 година до август 2016 година. Подобни инциденти водят и до допълнителни разходи за дружествата, съответно и по-малко средства за модернизация за мрежата. Но най-лошото е, че са опасни за здравето и живота на хората.

В някои региони прекъсването на електрозахранването може да остави домакинства не само без ток, но и без вода, която се доставя чрез помпени станции. Случва се кражби да доведат до пожари, които допълнително застрашават сигурността на мрежата.

През 2015 година в Западна България са откраднати общо 53 хил. метра кабели и проводници, а щетите от кражби на съоръжения (преки и косвени) като цяло възлизат на 3,2 млн. лева. От началото на годината до август пък е имало 150 случая на прекъснато захранване заради кражби. В първите осем месеца на годината от EVN България са отчели 128 посегателства върху електроразпределителната мрежа. Откраднати са почти 10 хил. метра въздушни кабели, кражби са регистрирани и в 35 трафопоста.

От дружествата настояват за по-строги санкции, ефективни присъди и по-бързо производство по тези дела, защото при подобни кражби се нарушава целостта на мрежата, част от която е стратегическа инфраструктура. Може да се окаже и трансграничен проблем, ако заради прекъснатата мрежа бъдат нарушени доставките за съседните държави.

Проблемът с кражбите на съоръжения от критичната инфраструктура в други европейски държави е решен с редица промени в законодателството. В Чехия например са изготвени промени в Наказателния кодекс и в Закона за управление на отпадъците. В Румъния кражбата на метали се признава и се наказва като престъпление.

След натиск от страна на браншови и неправителствени организации и компании у нас група депутати от всички парламентарни групи внесоха в края на март в деловодството на Народното събрание предложение за промени в Наказателния кодекс. Текстовете предвиждат по-строги санкции при кражби на съоръжения на инфраструктурата и при незаконно присъединяване към мрежата, както и промяна на правилата при изкупуване на кабели и метали като цяло.

Вече повече от шест месеца обаче няма движение по законопроекта, който въобще не е влязъл за обсъждане в комисиите на Народното събрание.

Електроразпределителните дружества също се опитват да противодействат на тези посегателства - заменят кабелите с алуминиеви, които не представляват интерес за крадците, въвеждат нови технологии, за да се пресече кражбата на трансформаторно масло, увеличават охраната на съоръженията.

Кражбите обаче остават проблем, а санкциите, както и при кражбата на електроенергия, може да се окажат стимулиращи крадците, вместо възпиращи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:38 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 15 rate down comment 1
Императорът
преди 7 години
Стига с тия шизофренически оплаквания, чиято цел е единствено да замаскират тоталният отказ на институциите да приложат законът, защото законът го има !!! Незаконното присъединяване към, според НК се наказва със затвор до 8 години и глоба до 20 Б - Чл. 234в.Кражбата и разрушаването на съоръжения може да бъде третирано като диверсия, според Чл. 106 наказанията за това са от 5 до 20 години - в най-тежки случаи - доживотен затвор. Да не говорим за някои посегателства, пряко застрашаващи животът на хора - например разрушаването на железопътни съоръжения... помните ли как цял влак дерайлира зарад окрадени болтове, свързващи релсите с траверсите?ЕДИНСТВЕНОТО КОЕТО ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ - Е ДА БЪДЕ ПОДГОНЕН ОНЯ ***, ДЕТО СЕ ВОДИ ГЛАВЕН ПРОКУРОР И ВСИЧКИТЕ МУ ПОДЧИНЕНИ, КОИТО ДЕМОНСТРАТИВНО ОТКАЗВАТ ДА СИ ВЪРШАТ РАБОТАТА !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още