Правителството одобри проект на Закон за предоставяне на помощ за оздравяване на „Холдинг Български държавни железници” ЕАД. С него на дружеството, чрез Българската банка за развитие (ББР), се осигурява заем от централния бюджет в размер до 140 млн. лв. Средствата са целеви и подлежат на възстановяване.
С цел осигуряване на държавното финансиране, чрез министъра на финансите е извършена нотификация на държавна помощ за оздравяване на „БДЖ” ЕАД. С решение от 15 декември 2010 г. Европейската комисия одобри предложената от българските власти държавна помощ за дружеството в размер до 248,6 млн. лв.
В решението се посочва, че мярката за държавно подпомагане може да приеме формата или на заем, предоставен от държавата, или на държавна гаранция по заем.
В решението също така се поставя изискването заемът да бъде със срок от шест месеца, считано от изплащането на първия транш, и с лихвен процент от 5,15%, изчислен въз основа на референтния лихвен процент на ЕК за България на 23 септември 2010 г. (4,15%) плюс 100 базисни пункта (съгласно съобщението на комисията за изменение на метода на установяване на референтни и сконтови лихвени проценти).
Условие за предоставяне на помощта за оздравяване е българските власти в срок от шест месеца от датата на разрешаване на помощта за оздравяване да изпратят всеобхватен план за преструктуриране, който да бъде официално нотифициран.
Предвиденото в законопроекта увеличение на капитала на „Холдинг Български държавни железници” ЕАД следва да се извърши след нотификацията до ЕК на плана за преструктурирането му и съответното му одобрение от нея. Планът за преструктуриране и финансово стабилизиране вече е представен пред ЕК и по него е образувано предварително разглеждане, започнало е и реалното му изпълнение.
Мерките са насочени към: оптимизиране на организационно управленската структура и процеси; преструктуриране на смесените дружества и поделения с дейност, различна от основната; повишаване на приходите на дружествата; подобряване на финансовото управление; подобряване на контрола върху приходите, върху процесите и разходите; оптимизиране на капиталовата структура, намаляване на задлъжнялостта и подобряване на ликвидността на „БДЖ” ЕАД.
В резултат на проведените преговори със Световната банка в края на 2010 г. беше подписан Меморандум за разбирателство във връзка със сътрудничеството по предлаганата Програма за реформа в железопътния сектор.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Може ли някой да спре популистката десница в Европа?
Хайди Клум и 20-годишният ѝ син от Сийл - Хенри - красят корицата на модно списание
Ето как Тейлър Суифт отпразнува своя 36-и рожден ден
Коледни подправки за баланс на кръвната захар
Американските суперносачи отново са в сила в Тихия океан