IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Б. Кралева: Добрата розова реколта вдигна рентабилността ни през 2014 г.

Българска роза АД Карлово съхранява традицията в отглеждането на маслодайната роза, заявява ръководителят на дружеството

08:28 | 30.03.15 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Боряна Кралева. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Боряна Кралева. Снимка: Личен архив

Разговаряме с Боряна Кралева - добре познат експерт в средите на производителите и търговците на етерични масла, парфюмерия и козметика. Почти през цялото си професионално развитие тя работи в „Българска роза“ АД, град Карлово*, а от 2011 година ръководи предприятието като Търговски пълномощник. Член е на Управителния съвет на Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика".

- Имате ръст на печалбата от 31% до 861 хил. лв. за 2014 г. при ръст на продажбите от 1%, как повишихте рентабилността?

2014 година се оказа изключително благоприятна година за „Българска роза” АД Карлово благодарение на благоприятните климатични условия и резултатът от тях беше висок добив и високо качество на розовия цвят. Експертите на предприятието, които имат дългогодишен опит, успяха да произведат натурални ароматни продукти от маслодайна роза с много добро качество и при ниски разходи за преработка.

Високото качество на произведеното розово масло бе оценено от световноизвестни парфюмерийни компании от Европа, основно Франция, и бе реализирано на цени, полагащи се на високото му качество. Ние имаме собствената лаборатория, в която нашите опитни специалисти извършват ежедневен контрол по време на розовата кампания. Затова натуралните ароматни продукти, произведени от „Българска роза“ АД са еталон за качество и се търгуват над средните продажни цени за същата продукция.

Добрата комбинация – подходящите условия, опитните експерти и предварителните договорености с международни парфюмерийни компании обусловиха високата рентабилност от преработката на розов цвят и продажбите на натурални ароматни продукти. Голяма част от произвежданите натурални ароматни продукти се влагат в парфюмерийно-козметични продукти, произвеждани от дружеството при ниска производствена себестойност и висока ефективност от продажбите на готови продукти, при относително запазените им цени на търсене и постоянни разходи за производство.

- Планирате ли увеличение на дела на готови продукти, а не само розово масло?

Ще ви дам един пример. През миналата година на пазара у нас се появи новото ни изделие – розово масло в 10 гр. конкум, поставен в луксозна дървена кутия. „Конкум“ е стара българска дума, макар че днес на повечето хора тя не говори нищо. Така се нарича съдът, в който се съхранява и транспортира розовото масло. Луксозният ни конкум би бил чудесен подарък, който символизира България.

Иначе нашето дружество непрекъснато инвестира в професионализма на отдела за иновации и следва програма за внедряване в производството ежегодно на минимум една нова козметична линия. Увеличението на продажбата на козметика е свързано с необходимостта от увеличение на обема на натурални ароматни продукти, които са основните съставки при производството на висококачествена и ефективна козметика.

От няколко години стремежът на дружеството е непрекъснато да увеличава приходите от продажби на козметика в сравнение с приходите от продажби на натурални ароматни продукти и суровини. Изхождаме от нашата концепция голяма част от натуралните активни съставки, влагани в козметиката, да бъдат собствено производство. Затова по-високите продажби на козметика ще увеличат необходимостта от производството на натурални ароматни продукти.

- Кои са основните клиенти и конкуренти?

Основните клиенти на дружеството са световноизвестни парфюмерийни компании от Европа и основно Франция. През последните години има засилен интерес за покупка на натурални ароматни продукти от арабски клиенти, което е добър знак за нас. Не е малък и делът на продажба на козметика в страните от Азия и Далечния изток. Дружеството очаква ръст на продажбите на козметика в страните от Арабският свят, където вече са оценили високото качество на продаваното там наше розово масло. Имахме значителни продажби на козметика в Русия и страните от ОНД. За съжаление неблагоприятната за нашия бизнес политическа ситуация напълно блокира продажбите на тези пазари, които бяха градени и създавани от поколения козметици. При така създалата се ситуация алтернатива са Европейският съюз и Америка, но са необходими доста усилия, за да се наложи марката „Българска роза“ като символ на висококачествена козметика.

В България дружеството има силна конкуренция в производството на натурални ароматни продукти и на козметика. Но до момента ние сме единствените, които произвеждаме висококачествена козметика, съдържаща в рецептите си собствено производство активни съставки: розово масло, розова вода, розов конкрет и розово абсолю. В този смисъл вътрешната конкуренция подсилва амбицията на нашето предприятие да покаже, че емоцията и магията на българското розово масло може да съществува и в козметични продукти, произвеждани в България и високо ценени в чужбина.

- Как се справяте с проблема с доставка на суровината розов цвят?

Дружеството има дългогодишна история на коректен партньор със земеделските производители и няма проблем с осигуряване на планираните количества розов цвят. Повече от 25% от необходимата суровина е предварително договорена и платена и около 50% е авансирана и договорена със земеделските производители за закупуване по текущи пазарни условия.

„Българска роза“ АД подпомага много земеделски производители на партньорски начала, като им съдейства да създадат розови градини с ангажимент да предложат розовия цвят първо на нашето предприятие. Ние сме традиционно коректен платец – през всички години на съществуването си дружеството не е закъсняло с изплащането на розовия цвят и е спечелило доверието на производителите на маслодайна роза от Розовата долина.

Съществува проблем с неефективните програми за социално подпомагане, които влошават ситуацията и създават затруднения при своевременното прибиране на розовия цвят. Не са рядкост гледките, когато поради липса на работна ръка цветът на маслодайната роза, от който се произвежда „течното злато“ на България, капе по земята, а не в розоварните. От друга страна това ограничава възможността за ръст на производството.

- Планирате ли разрастване на собствени насаждения от маслодайна роза?

„Българска роза” АД - Карлово от създаването си през 1948 година до ден днешен остава вярна на традициите, като инвестира в земеделските производители да създават розови насаждения и отглеждат качествено маслодайните масиви. Стимулираме навременното събиране и доставяне на розов цвят. С тази си политика дружеството съхранява основния поминък на земеделските производители от Розовата долина – отглеждане на маслодайна роза. Подпомагаме тяхната трудова заетост, като на партньорски начала инвестираме в създаването и отглеждането на розови масиви. Дружеството има собствена земя и при необходимост би могло да създаде върху нея розов масив при спазване на принципа на партньорство с един или няколко земеделски производители. Благодарение на тази политика в Розовата долина бе съхранена и традицията в отглеждането на маслодайна роза, запазена до ден днешен при по-ефективни форми на създаване и отглеждане на розовите насаждения.


* Карловското предприятие „Българска роза“ АД е най-големият наш производител на розово масло и други производни на розата. То води началото си от съществуващите в Карловската долина дестилерии за преработка на етеричномаслени култури. Компанията е листната на БФБ, а основен акционер е Стара планина холд АД.

Основният пазар е Франция, а основните клиенти JEAN-NIEL – Франция, BERJE – САЩ, FRAGO MATRIX GLOBAL – Индия, BEIJING F-COSMETICS - Китай, WANDS SHOUKAI – Япония, AKSO PLUS – Латвия и БУЛГАРТАБАК - България. Българска роза АД, гр. Карлово има представителни магазини в Асеновград, Благоевград, Карлово, Несебър, Плевен, Пловдив , Русе, Сандански, София и Стара Загора.


Българското розово масло един от най-оригиналните натурални продукти и основна суровина за парфюмерийната и козметичната промишленост. Производството на точен негов синтетичен аналог е невъзможно, защото в състава му влизат над 250 компонента, като на много от тях процентното съдържание е под 1%.

Свързани компании:

Българска роза АД гр. Карлово(ROZA)

Стара планина холд АД(SPH)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:12 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още