fallback

Големият въпрос пред круизната индустрия: какво да прави с толкова кораби?

Част от плавателните съдове отиват за скрап

19:42 | 01.09.20 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Английският морски курорт Уеймът се намира в сърцето на Юрския бряг, -близо 100 мили от бреговата линия, известни със своите вкаменелости. Но това лято геологията в района се сблъска с неочаквана конкуренция за вниманието на туристите от флота от огромни круизни кораби, работещи в близост до града, пише Financial Times.

Същевременно любопитството към корабите е мрачно напомняне за кризата, която пандемията предизвика в цялата круизната индустрия, достигаща 150 млрд. долара стойност. Вместо да се опитат да надминат рекордната бройка от 30 млн. пасажери от миналата година, сега над 60-те оператора в сектора трябва да се справят с тежащия и скъп въпрос какво да правят с над 350-те си кораба, които трябваше да обикалят света.

Последният път, в който корабите се движеха на празен ход за по-дълъг период от време, беше след терористичните атаки на 11 септември. Но ръководителите твърдят, че коронавирусната криза е далеч по-опасна за живота на индустрията.

„11 септември беше последното голямо предизвикателство за круизната индустрия и продължи кратко, така че това е безпрецедентно“, коментира Алекс Даунс, консултант, който работи като капитан на круизната линия Marella.

Почти шест месеца, след като много правителства наложиха блокади, за да овладеят разпространението на вируса, компаниите чертаят планове за нови плавания. MSC, най-големият частен оператор, прави завръщане в Средиземно море този месец, а Carnival, най-голямата круизна компания в света, планира европейско рестартиране на дейността.

Но с възраждането на Covid-19 в Европа, появата на нови случаи в Азия и неуспехите на САЩ в контролирането на пандемията, предизвикателствата какво да се прави с корабите рискуват да се превърнат в още по-спешни за решаване, тъй като финансовата тежест за компаниите нараства.  

Миналия месец Даунс предаде кораба, на който последно беше капитан – Marella Celebration, на турска компания, която го купи за скрап. „Беше продаден, така че нямаше смисъл да се поддържа нищо, освен минималните юридически стандарти... бяхме 40 души (на борда), а  обичайно има 600 души екипаж и 1500 пътници“, посочва още Даунс.

Marella не е единствената компания, която продава кораби за скрап. Royal Caribbean, втората по големина круизна компания в света, наскоро обяви, че ще направи същото с три от корабите си.

Утер Розенвелд, директор на Sea2Cradle, която е специализирана в рециклиране на кораби и съблюдава този процес при два от лайнерите на Carnival, заяви, че тази година е първата, в която е работила с круизната индустрия. „Определено ще има повече кораби, предадени за скрап и повече от обичайните бройки, докато Covid не е под контрол“, посочва той.

Как ще се развие пандемията е едно от най-големите неизвестни за индустрията, макар че голяма част от фирмите краткосрочната картина е ясна... и болезнена. Като се има предвид голямото предлагане, круизните компании имат по-малко влияние върху договорките за това колко могат да очакват за предадените за скрап кораби.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:16 | 14.09.22 г.
fallback
Още от виж още