fallback

Кънчо Стойчев: Търговските вериги убиват българския бизнес с непосилни такси

Те са минимум 40%, докато Кока Кола например плаща само 4%, обясни социологът причините за замирането на родното производство

11:25 | 08.05.12 г. 40
Автор - снимка
Редактор

„Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратимо, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители“, заяви социолога Кънчо Стойчев от Gallup по време на бизнес закуска на тема "Защита и развитие на българското производство - фактор за излизане от кризата".

„Търговските вериги убиват българския бизнес с такси до 71% от стойността на продукта. Тези такси са минимум 40%, докато Кока Кола дава само 4%, а световни производители като Нестле и Крафт - под 10%“, обясни социологът. Единствено у нас, спрямо страните в ЕС, търговските вериги могат да злоупотребяват така с местните производители, смята той.

„Тъй като търговските вериги формират 60% от оборота в търговията у нас, и делът им се увеличава, те са решаващият фактор, поради което със всяка година все по-малко български стоки има в магазините заради фалита на производителите ни, тъй като няма бизнес, който да работи с такава рентабилност, че да дава 40% за търговеца и да не фалира“, сподели социологът. "На практика българският производител има с 30% по-ниска конкурентоспособност от вносителя и няма как да оцелее", сметна Стойчев.

Той представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0,6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4,5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните прозиводители.

Според Стойчев 90% от българите предпочитат българско мляко и сирене. Подобна е картината и при плодовете, зеленчуците, месото, консервите, но българинът няма достъп до български стоки.

Социологът изброи над 40 такси и бонуси за търговеца, които се изискват от родния производител. Сред тях са такса вход, такса за включване в листата, такса за рожден ден, такса за юбилей, такса за логистика на веригата, такса за поддържане на асортимент, такса за непряка реклама, бонус маркетинг (в полза на търговеца), бонус оборот (в полза на търговеца), за да присъстваш в списъка на доставчиците също има такса, както и за фиксирана палетна зона и т.н.

„Именно поради действията на търговските вериги безработицата у нас се увеличава от 7% преди 6 години на 13% сега, а реалната е 18-20%, защото родната статистика изключва от официалните данни тези нещастни хора, които не са си намерили работа над 1 година“, сподели социологът.

„Освен големите такси веригите плащат с 90 дни забавяне“, допълни Стойчев. Почти всеки ден има съобщения за фалирала фирма и това ще продължи, докато държавата не се намеси, сподели той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:20 | 14.09.22 г.
fallback