fallback

Е. Кънев: Семейните фирми поставиха основите на пазарната икономика

Собствените средства са с решаващо значение за оцеляването и виталността на фамилния бизнес, според експерта

08:23 | 15.10.13 г. 1
Автор - снимка
Редактор

Евгений Кънев, модератор на Клуб Investor.bg Снимка: Личен архив

Какви са стратегиите за успешен семеен бизнес, как да решите проблеми при развитието на фамилните компании, как да осигурите финансиране за бизнеса си, какви са спецификите в управлението на семейни фирми и други въпроси, свързани с фамилния бизнес можете да научите от поредния Клуб Investor.bg.

Форумът ще бъде на тема „Каква е успешната стратегия за фамилен бизнес“ и ще се проведе в Гранд хотел София на 21 октомври 2013 година от 15 ч.

В аванс разговаряме с модератора на Клуб Investor.bg Евгений Кънев, който е управляващ съдружник на инвестиционна консултантска компания "Маконис".  

Господин Кънев, почти половината от компаниите у нас са фамилни по данни на Сдружението на фамилния бизнес в България. Какво е значението им за икономиката? Кои са факторите този дял да расте?

- В икономика, в която над 99% от фирмите са малък и среден бизнес е ясно, че половината от тях са с огромен дял в БВП и заетостта. Дори фамилният бизнес е със значително по-голяма тежест от останалия малък и среден бизнес, който е значително по-лабилен в кризи и зависим от промени в бизнес средата. Генезисът на частния бизнес и предприемачеството в България след 1989 година е свързан с фамилния бизнес. Неслучайно повечето успешни фамилни фирми нямат нищо общо с приватизацията, обществените поръчки и концесиите, т.е. не са търсили специфична държавна подкрепа за своето възникване и развитие. Чрез тях основно се реализира новата възможност за свободен икономически избор и се поставиха основите на пазарната икономика. Дали фамилните фирми ще продължат да увеличават своя дял и значение за икономиката ще зависи от устойчивостта на самия фамилен бизнес и предизвикателствата на бизнес средата, които мотивират или демотивират наследниците да продължат да се занимават с този бизнес.

Търговията и услугите са сферите, в които функционират най-голям брой фамилни компании у нас. Продължава ли тази тенденция? 

- Това е нормално, защото в тези сектори най-лесно се създава или следва някакъв бизнес модел, който реализира професионалните или други качества на членовете на семейството и най-вече не изисква капиталоемки инвестиции и поемане на непремерен финансов риск. Да, очаквам продължаване на тази тенденция особено за нововъзникващи бизнеси. Иначе, както вече показа практиката през последните години, успешните фамилни бизнеси в тези сфери направиха и следваща голяма крачка – инвестиция в производствени мощности или оборудване, с което оптимизират веригата на доставки и пласмента на продукцията или предлагането на услугите.

Всъщност фамилните компании у нас са сравнително млади, нямаме традиции. Как виждате бъдещето им, какви са Вашите съвети?

- В годините на криза и остър дефицит на доверие едва ли има по-подходящи партньори за бизнес от роднините. Това важи и за нововъзникващи фирми, които току-що са излезли или още не са се утвърдили на пазара. Те решават най-често някаква локална потребност, като предлагат продукт или услуга, които липсват или не са в търсения обем, качество и навременна доставка. Това ще се запази и в бъдеще. Когато обаче говорим за разрастване на фамилния бизнес, тогава неговата перспектива ще зависи от избраната стратегия за развитие и как тя се вписва в локалната, регионалната, а понякога и глобалната бизнес среда. Това е процес на постоянна адаптация към промените и търсене на верен отговор на предизвикателствата. Той ще изисква или адекватна образователна подготовка на управляващите бизнеса, или разделянето на неговата собственост и управление с наемането на професионални мениджъри, т.е. преминаване към корпоративна форма на управление. А доста често и взимане на решение за създаване на съвместни дружества с подходящи партньори, които разширяват перспективата на бизнеса с нови пазари, продукти, ноу-хау или финансова обезпеченост. Много важно е и осъзнаването на момента, когато бизнесът е достигнал своята зрялост и е по-добре да бъде продаден, отколкото запазван на всяка цена, която намалява във времето.

Съществува ли една успешна стратегия или можем да говорим за различни подходи за успешен семеен бизнес?

- Със сигурност има различни стратегии на успеха, макар че те имат съществени общи компоненти. Според мен най-важно е как се използва предимството, което дава фактът, че собствениците са роднини. Дали по-линия на по-доброто планиране, по-малките разходи за контрол и финансиране или нещо друго. И как това се вгражда в избраната стратегия, примерно, да предлагаш съществуваща стока или услуга на по-ниска цена или с по-високо качество; нова или подобрена стока и услуга; на същия или нов пазар. Това което отличава стратегиите е именно колко успешно фамилните ресурси осигуряват конкурентоспособност. Така например, добра стратегия може да се провали заради слаби управленски умения във фамилията по отношение на разполагаемите ресурси. Или фамилните ресурси могат да се похабят в лошо избрана стратегия, примерно заради слабо познаване на пазара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:20 | 12.09.22 г.
fallback