fallback

Силвия Павлова: Българският пазар на биопродукти тепърва ще набира скорост

Голяма част от нашето портфолио може да бъде изядено, казва основателят на компанията за биокозметика Wooden Spoon

08:23 | 12.09.18 г. 1

Силвия Павлова завършва международен бизнес в Американското бизнес училище в Париж през 2007 г., като половината от обучението си прекарва в САЩ, Мексико, Китай и Хонконг. През 2004 г. печели състезание за предприемачество в Мексико и по този начин успява да финансира голяма част от пътувания си до края на следването.

Работи в европейската централа на Nestle Pet Care Purina, където става част от екипа, отговарящ за логистиката и производственото планиране за всички 30 фабрики на територията на Европа. В България се присъединява към една от големите български фирми за бързооборотни стоки, а през 2014 г. решава да създаде своя козметична марка Wooden Spoon.

- Г-жо Павлова, към какви потребители е насочена продукцията на Wooden Spoon?

- Това са новомислещите хора, които имат различно виждане за това кое е полезно за тях и кое не би дало отпечатък върху природата. Те се интересуват не само кое за мен е най-доброто, а как да взема най-доброто за себе си, без да навредя.

Продуктите ни се произвеждат съгласно екологични норми. Например, нашата компания произвежда с нулев отпадък.

Всичките ни опаковки са подходящи за рециклиране, голяма част от тях могат да се използват многократно от потребителите. Дори мастилото ни е ядливо – това е японско мастило на растителна основа за опаковки и етикети.

Много силно вярваме, че всеки един продукт трябва да е произведен според висока морална и етична ценностна система.

Нашите потребители не е задължително да го вярват, но на тях им харесва идеята, че има хора, които се борят точно в тази посока. Че се интересуваме и от човешкото здраве, и от природата.

- С какво са по-различни вашите продукти?

- По принцип разделяме на две нашата козметика. В измивната използваме естествено пенливи суровини, без синтетични пенители и аромати, като влагаме само етерични масла за ароматизиране. Тъй като измивните продукти са естествени, не би трябвало да оставят отпечатък върху природата.

В козметиката, която остава по тялото - това са масла за тяло, еликсири, серуми, всичко, което кожата ни попива - приоритизираме ядливи съставки. Голяма част от нашето портфолио може да бъде изядено за закуска. Вярваме, че ако човек не може да си изяде козметиката, по-добре да не я слага върху кожата.

По-проблемни са опаковките. Ние наскоро инвестирахме в 100% хартиени опаковки и ще вървим все повече и повече към опаковки, които се саморециклират с времето.

- Защо се насочихте към този сектор?

- Първоначално се насочих към хранителната индустрия и исках да създам чиста марка детски храни. По една или друга причина нещата не се случиха и тогава се насочих към това да създаваме козметика.

Причината беше в моето майчинство, необходимостта да търся чисти продукти за мен и семейството ми. Видях, че малко са компаниите, които предлагат подобни продукти на пазара. Оказа, че вече беше започнало търсенето на такава козметика, че хората четат етикетите и се интересуват какво използват за себе си и за децата си.

Всичко казваха едно и също: много искаме да ползаме натурална, биокозметика, но не искаме да бъде за сметка на ефективността.

Тогава направихме производство, което е доста иновативно. Например нашите серуми никога не докосват метал. В една голяма компания разфасоващите машини са метални, също и контейнерите. При нас продуктът докосва единствено стъкло. Това го запазва от осиксляване и съхранява ефективността на съответния ингредиент.

- Как се развиваше бизнесът в началото и къде сте сега?

- Още нямаме четири години. Обичам да казвам, че сме малки, нафукани и смели. Вярваме в това, което правим. Тази наша вяра ни кара да вземаме смели решения.

Малко след създаването на фирмата решихме да разкажем за идеята си на международно изложение. Още тогава работехме с биосертифицирани съставки, но самият продукт не беше биосертифициран. Това спря някои от компаниите, с които се срещнахме.

Някои ни повярваха и започнахме да изнасяме в осем държави на втория месец от създаването на фирмата.

Започнахме с малки обороти, които всеки месец удвоявахме. В края на годината бяхме готови за разширение. Направихме производство от лабораторен тип, за да не ползваме консерванти, като в такъв случай изключителната чистота на продукта е ключова.

Всяка година малко по малко увеличаваме броя на страните, в които продаваме – почти всички европейски държави, САЩ, Канада, Япония, Русия, Тайван, през Хонконг в Китай.

- Очаквате ли този растеж да продължи?

- Аз го очаквам, но това малко ме плаши. Темповете в този момент малко надхвърлят обема, с който можем да се справим. Но сме взели мерки, с които бързо да отговорим на търсенето.

Щастливи сме от това, което сме постигнали.

- Как осигурихте първоначалното финансиране?

- Започнахме със собствено финансиране. Първоначалната инвестиция беше 5 хил. лева. След това се събрахме трима съдружници и всеки даде своя принос за първата лаборатория. Втората я направихме със собствени средства.

Имахме нужда от допълнително банково финансиране, което ни помогна драматично да намалим себестойността на опаковките, тъй започнахме да ги купуваме в много по-големи количества.

- Можете ли да устоите на конкуренцията на конвенционалната козметика?

- Не съм мислила да се боря с никого. Още по-малко с конвенционалната козметика. Тя съществува и хората я харесват. Ние търсим друг тип потребители. Предлагаме нишов продукт, като конвенционалната и нашата козметика нямат допирни точки.

- На пазара обаче има и други производители на биокозметика.

- Смятам ги за партньори в нещо, за което заедно се борим – да създаваме продукти, които не вредят на човешкото здраве.

- Как гледате на българския пазар?

- Българският пазар ни дава изключителна подкрепа. От момента, в който започнахме, винаги сме получавали помощ. Според мен бизнес средата в момента в България е изключително благоприятна. 

- Според Вас как ще се развие потреблението на биопродукти у нас?

- В момента се набира скорост и то не само от гледна точка на потребление. Очаквам българският производител на биопродукти тепърва да има все повече успехи на външните пазари. Предпоставки за това са нещата, които правим, качеството, което гоним, съвременните предприемачи, силната ценностна система на много собственици на малки компании, които се борят за някаква кауза.

Тепърва светът ще научава за силата на българското биопроизводство.

Силвия Павлова ще бъде един от участниците в изданието на Клуб Инвестор - Предприемачество, което се организира на 27 септември в Capital Fort, София. Кои са предприемачите на бъдещето? Кои са областитe/сферите, в които находчивият предприемач избира да реализира идеите си, от какво зависи успехът му и как да осигури капитал за финансирането на своя бизнес? Това са само част от въпросите, на които участниците ще се опитат да отговорят. Повече информация за събитието - тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:34 | 14.09.22 г.
fallback