fallback

Фил Кънингам: България разполага с голям потенциал за чуждестранни инвестиции

Липсата на обучени кадри е основният минус на страната, посочва експертът по сливанията и придобиванията във Varroc Lighting Systems в интервю за Investor.bg

08:16 | 30.01.19 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Фил Кънингам е старши вицепрезидент „Стратегия, сливания и придобивания“ към Varroc Lighting Systems. Той разработва краткосрочни и дългосрочни бизнес цели, както и възможности за подпомагане растежа на компанията.

Кънингам има зад гърба си богат опит в сферата на производството на автомобилни части. Работил е за компании като TRW Automotive, Lucas Varity и Ricardo.

В момента Varroc Lighting Systems развива своята производствена дейност в България. През изминалата седмица компанията официално обяви откриването на своя завод за осветителни тела за автомобили в Димитровград. Събитието беше уважено и от министър-председателя Бойко Борисов.

Какво е вашето впечатление за българската икономика като среда за развитие на бизнеса?

Вярвам, че България има стабилна икономика и ние сме изключително доволни от подкрепата, която страната ни оказа и очакваме с нетърпение да продължим нашето партньорство.

Понастоящем България е експортен пазар за Varroc, но се надяваме, че скоро тя ще разполага със собствени производствени проекти, свързани с автомобилната индустрия.

Какви клиенти бихте искали да привлечете в своето портфолио?

Заводът в Димитровград ще произвежда продукти за нашите клиенти в Европа и Русия. В това отношение България ни предлага добра база за разширение на нашия бизнес, като в същото време играе ролята на стратегически фактор, който допълва останалите наши заводи в Европа и Турция.

Защо решихте да дойдете в България и планирате ли други сделки като тази с Sa-ba Automotive?

Придобиването на Sa-ba се дължи на две основни причини, които са част от стратегията ни за растеж. Първата беше идеята ни да разширим своя бизнес в онези пазари, с които вече работим. В този случай Турция е голям автомобилен пазар с над 1,5 млн. превозни средства, на който не можем да бъдем максимално конкурентни с наличните до момента заводи. Втората причина беше малкият пазарен сегмент, подкрепян от Sa-ba, в който Varroc не е особено силен играч.

Самото придобиване на Sa-ba стана по естествен начин.

40-годишната история на турската компания в бизнеса с осветителни тела ѝ е изградила добра репутация в региона. Sa-ba демонстрира силен растеж през последните 8 години, превръщайки се в лидер в малкия пазарен сегмент на автомобилните осветителни тела.

Varroc продължава да разглежда различни опции за развитие на своята дейност както трансакционно, така и органично, подкрепяйки своите цели за растеж.

Sa-ba взе решение да построи завод в България, което трябва да подкрепи износния бизнес на компанията в Турция.

Чрез изграждането на завода в Димитровград ние успяхме да опростим логистичните и счетоводни процеси, свързани с транспортирането на продукти от Турция към Европа. Виждаме голям потенциал в България и вярваме, че сега е най-добрият момент за инвестиране в страната. Едно от основните ѝ предимства е нейното местоположение и членството ѝ в Европейския съюз. Недостатък в случая е липсата на обучени кадри. След проведените разговори с местните власти вярваме, че и това ще се подобри с времето.

Смятате ли, че България има шанс да привлече производител като Volkswagen?

Виждаме, че нивото на безработица спада до рекордни ниски нива в много от европейските страни и това естествено насочва погледите на автомобилните производители към държави като България, която предлага голяма работна сила. За нас обаче е трудно да предвидим какви могат да бъдат решенията на клиентите ни относно производствените им планове. Ако обаче Volkswagen или друг концерн реши да създаде завод в България, тогава нашето ново предприятие в страната ще се окаже в добра позиция за подкрепа на местния автомобилен пазар.

Може ли да кажете нещо повече за вашите инвестиционни планове?

Вярваме, че това е подходящият момент да инвестираме в България, защото тук виждаме голям потенциал. Вече имаме изграден план за стратегическо развитие в страната, съобразен с глобалната стратегия на Varroc, който отчита нуждите на нашите клиенти и потенциални такива. Планираме да увеличим броя на служителите ни в новия завод с между 50 и няколко стотин души през 2024 г.

Съоръжението първоначално ще произвежда разнообразни малки осветителни тела, в това число централно монтирани стоп светлини, фарове за мъгла, мигачи и др. Когато стигнем до Фаза 2 от работата на завода, вече ще включим и допълнителни продукти заради увеличеното производствено пространство от поне 5 хил. кв.м, която ще ни позволи да удвоим производствения капацитет на съоръжението. Има вариант и за допълнително разширяване, което е проектирано за производство на големи осветителни тела като фарове и задни светлини.

Ще споделите ли малко повече за вашите центрове за научни изследвания?

Понастоящем разполагаме с повече от хиляда инженери, работещи в деветте наши центрове за научни изследвания и разработки, като продължаваме да разширяваме капацитета си в целия свят.

Нашата технологична стратегия е да внедрим иновациите на широкия пазар, като в същото време оставаме силно фокусирани върху предоставянето на авангардни осветителни продукти, съобразени с нуждите на клиентите.

Как може Varroc да се превърне в глобален мултинационален гигант?

Разполагаме с ясно изградена стратегия за органичен растеж, насочена към конкретни сегменти и производители на автомобили с технологии и обеми. През последните 12 месеца открихме нови заводи в Бразилия, Мароко, Полша, Виетнам и Индия. Разширяването на нашия отпечатък ни позволи да се позиционираме на глобалната карта, на която има само още няколко големи играча.

Тази стратегия ни позволи а постигнем значително увеличение на нашия бизнес през последната година и половина. Осъзнаваме нуждите на нашите клиенти като освен това инвестираме в електронното производство, което в момента разработваме.

С промените в осветителната индустрия Varroc вече успя да се интегрира в новите екосистеми, изградени около автономното шофиране, свързаността, споделената мобилност и електрификацията.

Съоръжението в Димитровград е почти готово. Строителството първоначално трябваше да приключи през третото тримесечие на 2017 г., но стартът на изграждането малко се забави. Sa-ba България заявиха, че планират да започнат производство на 3 септември тази година. Ще успеете ли да спазите този срок?

Времето за строеж се удължи с няколко месеца поради редица причини, една от които беше смяната в дизайна на сградата и промяната във времето на клиентската програма. Въпреки това още от ноември 2018 г. заводът в Димитровград произвежда лампи и ще продължим да пускаме допълнителни нови производствени програми до края на настоящата година. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:15 | 13.09.22 г.
fallback