Апартаментите се представят все по-добре в битката с хотелите за вниманието и парите на туристите у нас, отчита проучване на компанията за цялостно управление на ваканционни комплекси Orco Property Management, част от групата на инвестиционна компания GreenLife. Като основна причина за това се посочват изгодни ценови нива и допълнителни възможности, като в момент на криза много от туристите предпочитат да разполагат с обзаведена кухня по време на почивката си.
„Тази алтернатива на хотелски тип настаняване се предпочита главно от семействата с малки деца, както и от тийнеджърски компании. Предимствата са главно в голямата доза самостоятелност, както и в предлаганите екстри и допълнителни услуги. Цената като важен фактор е определена на помещение, а не на човек, което позволява гостите да използват максималния капацитет за всеки тип апартамент”, казва Мартин Стоянов, управител на Orco.
Според данните на компанията 65% от клиентите за този тип имоти през активния сезон са чужденци. Средният период за наем от страна на чуждите клиенти е 7 дни, докато за българите той е 10 дни. Българските клиенти се делят на такива, които използват имота за почивка, и около 10% корпоративни клиенти с бизнес по Черноморието.
Руснаците често наемат за месец или два, дори за цял сезон, докато българите предпочитат да комбинират морето с планина, поради което ангажират апартаментите за 10 до 15 дни.
При пакетните цени месечният наем може да падне и до 1200 лв. при ангажираност за целия сезон или при резервация на няколко апартамента, посочват от компанията.
Около 70% от туристите от съседните на България страни като Сърбия, Гърция, Македония, Румъния предпочитат да дойдат самостоятелно на почивка в страната ни. Руснаци и украинци по-често прибягват до туроператорски услуги, а германци, чехи и поляци пък почти винаги предпочитат да дойдат на организирана екскурзия – от тях по-малко от 5% идват самостоятелно за ваканция у нас.
По данни на Orco едва 17% от българите са избрали настаняване във ваканционен комплекс тази година, а не в хотел, защото услугите все още не са добре познати. Най-голям дял от тези клиенти са софиянци – 59%, останалите са от Пловдив и по-малките областни центрове. През интернет идват 82% от запитванията от българи и 67% от тези на чужденците.
Профил на клиентите на ваканционни апартаменти:
- 53% от всички са на възраст от 20 до 35 г. - 47% семейни с деца - 62% от резервациите са за апартамент с една спалня - 10 дни е средният престой
Дял на туристите по националности
Летен сезон | Зимен сезон | |
България | 35% | 38% |
Великобритания | 3% | 6% |
Германия | 1% | - |
Гърция | 1% | 21% |
Македония | 3% | 7% |
Полша | 4% | - |
Румъния | 11% | 6% |
Русия | 9% | 6% |
Словакия | 8% | - |
Сърбия | 4% | 5% |
Турция | 1% | 5% |
Украйна | 5% | - |
Унгария | 2% | 1% |
Чехия | 7% | 1% |
Други | 6% | 4% |
Цени
Район | Тип имот | Наем за една нощ в евро |
Созопол | с 1 спалня | 30 – 45 |
с 2 спални | 48 - 67 | |
къща | 69 - 78 | |
Лозенец | с 1 спалня | 27 - 35 |
с 2 спални | 44 - 49 | |
къща | 47 (до 6 човека, в радиус 15 км) | |
Царево | с 1 спалня | 27 – 35 |
с 2 спални | 44 – 49 | |
къща | 47 (до 6 човека, в радиус 15 км) | |
Несебър | с 1 спалня | 39 – 45 |
с 2 спални | 48 - 65 | |
къща | 56 - 88 (до 8 човека, в радиус 17 км) | |
Равда | с 1 спалня | 22 - 25 |
с 2 спални | 50 - 73 | |
къща | 56 - 88 (до 8 човека, в радиус 19 км) | |
Слънчев бряг | с 1 спалня | 29 - 45 |
с 2 спални | 39 - 66 | |
къща | 56 - 88 (до 8 човека, в радиус 10 км) | |
Приморско | с 1 спалня | 27 - 35 |
с 2 спални | 44 - 49 | |
къща | 47 (до 6 човека) | |
Банско - лято | с 1 спалня | 25 - 35 |
с 2 спални | 39 - 48 | |
къща | 62 (до 8 човека) | |
Пампорово - лято | с 1 спалня | 31 - 45 |
с 2 спални | 41 - 55 | |
къща | 40 (до 6 човека) | |
Боровец - лято | с 1 спалня | 40 - 55 |
с 2 спални | 55 - 69 | |
къща | 38 - 45 (6-8 човека) |