fallback

П. Василев: Очакваме ръст на пазара на мебели през 2012 и 2013 г.

Aiko потвърди планове да инвестира 117 млн. лв. в три нови магазина до края на 2016 г., каза маркетинг мениджърът на веригата

08:30 | 18.09.12 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Петър Василев. Снимка: Личен архив

Петър Василев е маркетинг мениджър на българската верига мебелни магазини Aiko. Работи в компанията от девет години. Отговаря за цялостното позициониране на Aiko на българския пазар и за продуктовия асортимент в магазините. Завършил е Университета за национално и световно стопанство - специалност Маркетинг.

С него разговаряме за ситуацията на българския мебелен пазар в момента, очакванията в средносрочен план и поведението на потребителите.

- Каква е общата картина на пазара на мебели у нас след кризата и какви са прогнозите ви за него в средносрочен план?

Секторът на продажба на мебели в страната започна да изпитва затруднения още с началото на икономическия спад.  В момента икономиката продължава да работи на по-бавни обороти и потреблението все още е свито. Това е причина и мебелният бранш да не е в най-доброто си състояние.

Тази ситуация насърчава търговците да бъдат по-гъвкави и иновативни в отношенията си с клиентите, като им предлагат повече добавена стройност срещу парите им. Под това имам предвид не само атрактивни оферти, а допълнителни услуги – проектиране, доставка, монтаж, възможност за замяна на закупената стока.

Шансът да получат повече срещу по-малко, както и един вид „примирението“ с трудните икономически условия, постепенно връщат клиентите в магазините за мебели и движат потреблението напред. Това е чудесна възможност за търговците, които държат на доброто обслужване и добавената стойност за клиента. Вярвам, че тази тенденция ще продължи и ще допринесе за постепенното възстановяване на сектора.

- Имате ли данни средно с колко се свиха продажбите след края на строителния бум?

Промяната на продажбите спрямо момента непосредствено след строителния бум варира за различните сегменти и стилове на обзавеждане. За силен спад може да се говори най-вече при продажбите на мебели, предназначени за обзавеждане на хотели и затворени комплекси в черноморските и планинските курорти.

Намалението на продажбите по този канал доведе до осезаем спад на пазара като цяло. По данни на Националния статистически институт (НСИ) става дума за свиване от 26% като стойност между 2008 г. и 2011 г. Това обаче не означава, че обемът на продажбите е паднал със същия процент – както вече споменах, магазините предлагат безплатно много услуги, за които преди време клиентът заплащаше.

Именно поради целенасочените усилия на търговците, продажбите към краен клиент, при които спадът беше най-силен непосредствено след започване на трудностите за икономиката, постепенно се възстановяват.

- Има ли някаква промяна в средните цени през последните години и каква?

Цените са по-ниски в сравнение с нивата отпреди кризата – може би невинаги в абсолютна стойност, но със сигурност спрямо услугите, които клиентите получават. Т.е. по-ниската цена идва от добавената стойност за клиента. Вярвам, че тази тенденция ще се задържи, защото хората вече свикнаха да получават повече за парите си.

- Как се сравняват цените спрямо тези на подобни мебели в съседните държави?

Като цяло цените са сходни. Въпреки това нашият пазар продължава да бъде малко по-евтин от тези в другите балкански страни – заради по-големия му обем спрямо пазари като Македония, Албания и Босна или поради по-ниската покупателна способност в сравнение със страни като Румъния или Гърция. 

- Какви са очакванията ви за пазара през 2012 г. спрямо 2011 г.?

Както вече споменах, очаквам възстановяване на продажбите, свързано с добавената стойност от търговците и производителите към клиентите и постепенното завръщане на потребителите в магазините. Вярвам, че благодарение на тази тенденция ще приключим 2012 г. с ръст на приходите от продажби спрямо предходната година, който ще се задържи и през следващата 2013 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:48 | 14.09.22 г.
fallback