fallback

Шест мита за стартирането на бизнес

Или какво е необходимо за бърз и устойчив ръст

18:47 | 27.02.14 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

От Христо Попов

Христо Попов е сериен предприемач с богат опит на международния и българския пазар. Основал е 12 компании в сферата на търговията, бързооборотните стоки, недвижимите имоти, интернет търговията и др. Сред тях са магазините „Фамилия“ и соковете 100% Think Fresh.

Христо Попов има MBA диплома от University of Cambridge, специализирал е в Harvard Business School и London Business School. Професионалната му кариера започва в McKinsey и отдела за стратегическо планиране на Shell в Лондон. Бил е също оперативен директор в Shell за България и генерален мениджър на Shell за Тайван. Работил е като директор „Бизнес развитие“ за Европа на SAB Mille и генерален мениджър на Inter Snack Bulgaria.

Съществуват няколко тотално погрешни представи за това какво е необходимо, за да създадеш успешен бизнес, какви усилия изисква, какъв е профилът на добрия предприемач и колко хора всъщност успяват. Ето шест мита за предприемачеството, които личният ми опит и времето развенчават:

Мит 1: ТРЯБВАТ МНОГО ПАРИ Да имаш много пари в началния етап от развитието на един бизнес е самоунищожително и вредно. Предприемачът трябва да създаде „гладна, бърза и приспособима“ организационна култура. Когато едвам свързваш двата края, идеите и решенията са по-находчиви и често по-правилни. Наличието на пари от първия ден поставя екипа и идеята в изкуствена и изкривена среда, която ражда охранени и бавни ръководители. Това е пагубно. 

За да направиш първите стъпки в бизнеса - да родиш добра идея и да я тестваш на пазара, не ти трябват пари. Те са чак стъпка номер три. И ако си извървял първите две правилно, третата ще дойде сама.

Мит 2: НЕОБХОДИМА Е СВОБОДНА ПАЗАРНА НИША Историята е пълна с примери на точно обратното – смели и находчиви бизнеси разтърсват отдавна установени и претъпкани пазари. Независимо от етапа на развитие на дадения пазар, винаги има място за иновация чрез: -     създаване на изцяло нови нужди на потребителите; -     удовлетворяване на стари нужди по-бързо, по-качествено и по-евтино.

В магазините е имало достатъчно компютри, когато Майкъл Дел е създал корпорацията DELL Computers, не е имало недостиг на дрехи, когато Амансио Ортега е основал империята ZARA, нито пък пазарът на телефони е бил празен, когато Стийв Джобс е пуснал iPhone.

Мит 3: ТРЯБВА ТИ ДОБЪР ПЛАН И МНОГО АНАЛИЗ Много от успешните бизнеси правят нещо коренно различно от първоначалната идея, с която техните основатели са ги създали. Важно е идеите да се тестват бързо и евтино и чак когато имаме достатъчно основание да вярваме, че избраният от нас бизнес модел е правилен, трябва да дадем газ до ламарината. След това основната битка е за изграждане на бърза и ефективна машина.

Промяната на първоначалния план е част от играта. Ето защо трябва да дебнем ден и нощ за сигнали от пазара за нужда от подобрение или дори за пълна промяна. При всички положения обаче единственият правилен ход е ДЕЙСТВИЕ. Защото иначе „Докато умните се наумуват, лудите ще се налудуват”.

Мит 4: ТРЯБВА ДА СИ ИНТЕЛИГЕНТЕН В началото да знаеш твърде много пречи. Интелигентността води до излишно теоретизиране и анализиране. Многото знание води до налагане на сложни модели и практики, които са абсолютно излишни. Предприемачеството трябва да е новаторско. Това означава да правиш нещата по нов начин, а не така, както другите са ги правили до момента или както се правят по книгите.

За да си добър предриемач, ти трябват: силен търговски нюх, житейска „оправност“ и находчивост, бързо взимане на решения и усет за намиране на правилните хора. И много, много кураж и самочувствие.

Мит 5: ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО ОЗНАЧАВА СВОБОДА Когато си служител в голяма компания и ти се обади поредният хедхънтър с предложение за друга работа за 500 лв. повече, по-голямо бюро и по-нова кола, ти имаш свободата да решиш какво да направиш. Само 48 часа по-късно може да си на ново работно място. Изборът ти зависи единствено от твоите морални и етични възгледи.

Но когато си създал нов продукт от нулата, развил си нов пазар, наел си 30 човека, които чакат заплата, работиш с 80 доставчика, които си искат парите, имаш 1000 клиента, които настояват да получат твоя продукт утре, решението да се откажеш на практика не съществува. Предприемачът е много по-обвързан и зависим от това, което прави, в сравнение с наемния служител.

Мит 6: ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО ОЗНАЧАВА ПАРИ Това е толкова вярно, колкото да си мислиш, че си следващата Мадона, ако можеш да пееш. Шансът да си толкова голям е около 1:100 000 000. Всички останали пеят под душа, само пред приятелите си или за някой лев в местната кръчма.

Всички сме чували за Стийв, Бил, Рокфелер и Брансън. Никой не знае обаче колко са тези като Николай, Явор, Марин и Тодор, които дават всичко от себе си, но „Форбс“ не пише за тях и не карат последния модел на „Порше“. И все пак единственият начин да направиш много пари е точно този – да продължаваш да работиш за това.

Реалният живот, а не теорията, ме е научил на три основни правила, които в известна степен обобщават казаното до тук:

1.     Скорост: тествай идеите си бързо и евтино. 2.     Смелост да се промяняш бързо: ако нещо не работи, промени го или го спри, за да не хабиш време и енергия в погрешната посока. 3.     Учене, интелектуална скромност и себеопознаване: инвестирай време да се учиш от други, които са правили нещата преди теб. Това ще увеличи скоростта и ще намали грешките и разходите.

Най-добрият начин да се учим е опитът. Но той изисква време. Най-бързият и ефективен начин са менторството и коучингът, особено когато идват от хора, които вече са натрупали опит и знания. От тях за няколко часа можеш да вземеш много повече, отколкото за три години в магистърска програма по бизнес администрация (МBA) или от четене на книги. Ето защо всеки съвет от такива умове е изключително ценен.

На 25 март т.г. в София ще бъдат например трима от най-опитните в света мениджъри и практици на тема растеж: Върн Харниш, изпълнителен директор на Gazelles, Джон Мълинс, професор по мениджмънт в London Business School, и Джордж Колризер, професор по лидерство в IMD Switzerland. Те ще участват в SEE GROWTH SUMMIT 2014. На този форум в рамките на един ден ще чуем в синтезиран вид съвети и инструменти, базирани на години бизнес опит: -     как да управляваме бизнеса си умно; -     как да наемаме правилните хора; -     как да извличаме максимума от своя екип; -     как да оптимизираме паричния поток; -     как да се движим и растем по-бързо.

В момента страната ни има най-голяма нужда от печеливши и растящи фирми. А ръстът зависи в огромна степен от уменията на мениджърите в тези компании. Харниш, Мълинс и Колризер могат да им помогнат да ги придобият. 

Попов е гостуващ лектор по предприемачество и стратегии в Cambridge и Young Presidents’ Organization (YPO). Той е собственик и изпълнителен директор на компанията за управленско консултиране Fast Track Europe, която организира първата конференция за икономическия растеж по време на криза SEE GROWTH SUMMIT 2014. Форумът ще се проведе на 25 март т.г. в София. Повече за програмата и лекторите можете да прочетете на сайта на събитието: http://bg.seegrowthsummit.com/

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:02 | 12.09.22 г.
fallback