fallback

Българските софтуерни фирми отчитат ръст от 5,3 на сто през 2010 г.

Компаниите от бранша остават оптимисти и смятат, че тази година растежът ще е още по-голям, показва ново изследване

15:03 | 14.09.11 г. 5
Автор - снимка
Създател

Българският софтуерен бранш отчита ръст от 5,3% през 2010 г., сочат данните на изследването "Барометър на българската IT индустрия", представено днес от Българската асоциация на софтуерните компании /БАСКОМ/. Барометърът включва статистическа информация за развитието на българския софтуерен бранш през отминалата година, както и прогнози за 2011 г. Той е осъществен в периода март – май 2011 г., от GOPA Consultants, Германия, по поръчка и с активното участие на БАСКОМ. В изследването участват 38 фирми – членки на БАСКОМ и Българската Уеб Асоциация. Продажбите на фирмите, включени в проучването, нарастват общо с 8% между 2008 и 2010 година. През 2010 г. ръстът е 5,3% на годишна база, а през 2009 г. същият показател е 2,6%. 

Обемът на продажбите на фирмите, участващи в проучването е 163,313 млн. лева. За сравнение, по данни на Националния статистически институт, продажбите на всички софтуерни фирми у нас са 428,809 млн. лева.

Броят на служителите във фирмите – участнички в проучването е 2 489, а този във всички софтуерните фирми според НСИ е 7955.

Фирмите, участващи в Барометъра, представляват 38% от бранша, според обема на продажбите и 31% според броя на работните места, което означава, че изследването обхваща около 1/3 от софтуерната индустрия в България. „Стабилният ръст, който отчитат българските софтуерни фирми, както и фактът, че 50% от продажбите се реализират в чужбина, показват, че секторът отдавна е навлязъл в своя период на зрялост и има потенциала да бъде един от сериозните двигатели на българската икономика“, твърди Георги Брашнаров, председател на Управителния съвет на БАСКОМ. По думите му браншът отчита и ръст на заплатите. 

Сред другите важни изводи е, че делът на износа се запазва, като 50% от всички продажби на фирмите, участвали в Барометъра, са реализирани в чужбина. Разпределението между реализираните продажби в България и в чужбина е стабилно през годините. От важно значение е също, че износът на продукти с висока добавена стойност като дял от общия износ нараства от 25% за 2008 г. до 28% през 2010 г. Около 60% от износа е в Европа, а около 35% - в Северна Америка. Очакванията на участниците в  анкетата за развитието на бизнеса  им през 2011 г. остават позитивни. 81% от компаниите очакват  ръст в цялостните продажби за 2011 г., а според 54%, този растеж ще е до 15%.

70% от участниците очакват нарастване на броя служители, а според 87% от компаниите ще се увеличат и заплатите на ИТ специалистите. Нито една компания не прогнозира намаляване на заплатите.

Факторите, които ще окажат най-голямо влияние на софтуерния сектор, са икономическата ситуация – както у нас, така и по света, и пазарът на човешки ресурси.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:59 | 09.09.22 г.
fallback