fallback

Денят на истината за инвеститорите във Facebook

От днес и служителите на мрежата могат да продават акциите си, което предвещава нов срив

16:23 | 16.08.12 г. 7

Марк Зукърбърг заблуди всички при излизането на Facebook на борсата - за 80 дни стойността на акциите се понижи наполовина. А тази седмица се задава нова вълна продажби.

Основателят на Facebook Марк Зукърбърг живее е хубава къща. Домът му е в Пало Алто, Калифорния. Той се простира върху 800 кв. метра и струва 6 милиона долара. Неотдавна Зукърбърг ипотекира къщата за срок от 30 години при невероятно ниската лихва от 1,05 %.

Зукърбърг е мултимилиардер, той би могъл да плати къщата си кеш. Защо обаче да го прави?

На медения си месец в Рим той пестеше от бакшиши. При излизането на Facebook на борсата в средата на май поиска 38 долара на акция - с 10 долара повече от очакваното. На хартия мощният ход направи Facebook концерн, струващ над 100 милиарда долара, а това е повече от стойността на Siemens.

Facebook обаче не оправда очакванията. На борсата стойността на компанията за 80 дни се понижи с близо 50 %, а акциите на социалната мрежа се превръщат в един от най-големите неуспехи в историята на капиталовия пазар.

Компанията оповести разочароващи резултати за второто тримесечие, а тази седмица има опасност котировките да се сринат окончателно. Цените на финансовите продукти, чрез които борсовите играчи могат да залагат на поевтиняване на акциите на компанията, вече скочиха четворно. Защото за Facebook сега е седмицата на истината.

Признание на провала

В момента на борсата се търгуват 421 милиона акции на Facebook, но това е само малка част от действителния брой на акциите на компанията. От четвъртък (днес) служителите на социалната мрежа ще могат да продават акциите си, като на първия етап ще бъдат пуснати 271 милиона акции.

Досега на служителите бе забранено да продават, тъй като те са вътрешни лица и разполагат с информация, която е недостъпна за обикновените акционери. Те присъстват, когато на вътрешни конференции Марк Зукърбърг обяснява каква техника иска да използва, за да включи във Facebook доходна реклама, за да може социалната мрежа най-накрая на печели пари.

Служителите знаят какво отговарят компании по телефона, когато чуят за плановете на Зукърбърг. Служителите познават клопките на техниката, която трябва да приложи идеите на Зукърбърг. Накратко, докато светът повярва на обещанията на Зукърбърг за златно бъдеще, вътрешните лица знаят, точно колко струва Facebook.

Когато сътрудниците на интернет компанията Groupon (портал за изгодни предложения с разклатен бизнес-модел) и Zynga (компания за интернет игри с незадоволителни резултати) неотдавна получиха правото да продават акциите си, котировките на двете компании се сринаха.

В четвъртък Facebook ще признае провала си, когато служителите на компанията започнат масово да продават - изглежда те също не са твърдо убедени, че скоро мрежата ще спечели милиарди. В този случай Facebook няма да струва много.

Как можа да се стигне до там? Как Зукърбърг успя да накара света да вярва, че Facebook е машина за пари?

Зукърбърг имаше нужда от масите

Facebook приключи първото тримесечие на 2012 година със скромни резултати. Все повече потребители на социалната мрежа вече не влизаха в сайта от домашните си компютри, а от мобилните си телефони, а в мобилната версия на социалната мрежа няма реклами.

Лошо за бизнеса. И тъй като Зукърбърг нямаше представа как да оправи положението, експертите по мениджмънт на компанията очакваха лошо второ тримесечие. Предстоеше обаче излизането на борсата. Facebook оправда слабите резултати със "сезонни тенденции" и се хвана за легендата за машината за пари.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:16 | 09.09.22 г.
fallback