IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пари и параноя тласкат технологичните гиганти към поглъщания

Facebook и Сие знаят, че могат да загинат за месеци, ако престанат да се развиват

12:00 | 30.03.14 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Зад тази табела в Менло Парк Facebook е запазил предупреждение за собственото си бъдеще. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Зад тази табела в Менло Парк Facebook е запазил предупреждение за собственото си бъдеще. Снимка: Ройтерс

Тези четири големи компании се борят помежду си за подчиняване на технологичната екосистема под свой контрол. На езика на Силициевата долина това би звучало така: „става въпрос за контролиране на платформата". И една от основните причини е, че така могат да се събират повече данни за потребителите, да им се предлага подходяща реклама или да се предсказва следващата им покупка.

Повечето услуги на Google и Facebook са безплатни. Потребителите плащат основно, като разкриват своята лична информация. Колкото повече знаят за своите потребители Facebook и Google, толкова повече пари те могат да изискват от своите рекламодатели за достъп до потенциалните клиенти.

Amazon и Apple пък не са чисто рекламни компании, въпреки че Apple продава рекламно пространство на iPhone и iPad. Но те също събират много данни. Amazon иска да направи пазаруването онлайн възможно най-лесно и в крайна сметка да познава толкова добре своите клиенти, че да приготвя продуктите за експедиция, преди те действително да са поръчани. Apple знае много точно какво вижда и търси потребителят, какво слуша и какво играе.

Всички тези компании пазят в съзнанието си спомена за това, което може да се случи, ако изостанат. Yahoo трябваше да предаде лидерството при онлайн търсенето на Google и никога не успя да се възстанови. Microsoft все още не може да убеди своите потребители със смартфоните си и затова се опитва да набере скорост с придобиването на мобилното поделение на Nokia.

"Основната причина, поради която фирмите се провалят, според мен е, че те са пропуснали да видят бъдещето", казва изпълнителният директор на Google Лари Пейдж по време на конференция миналата седмица.

В началото на дигиталната революция операционната система Microsoft беше доминиращата платформа за персонални компютри. Широката потребителска база насърчи разработчиците на софтуер да превръщат приложения за програми за електронни таблици в игри, които задържаха потребителите в орбитата на Microsoft.

Apple пък успя да направи супер старт в сферата на смартфоните, като потребители и разработчици се втурнаха към iPhone. Но Google посегна да отвърне на удара, като представи своята операционна система за производителите на смартфони Android. Около четири пети от смартфоните по света днес работят с Android.

Междувременно Facebook превърна своята интернет базирана социална мрежа в платформа. Компанията спечели разработчиците на софтуер с предложението да изработват онлайн игри за потребителите на Facebook. Но след като мобилната революция продължи, Facebook видя и контрамерките на Apple и Google.

Преносимите устройства могат да станат новото бойно поле на платформите. Google наскоро представи Android Wear, операционна система за "умни" часовници и други подобни устройства. Apple работи върху SmartWatch, сочат медийни спекулации. Освен това компанията е наела експерти от медицинския бранш, за да разработят оборудване за фитнес процеси и оптимизация на здравето.

„Опитът показва, че ще последват други платформи", заяви изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг във вторник. Компаниите, които ще контролират тези платформи, „ще се възползват от това финансово и стратегически".

В очите му виртуалната реалност е друга област, на която платформи ще се състезават един срещу друг - с голямо разнообразие от услуги, които да носят ползи за потребителя, а не само с игри.

Facebook има повече от един милиард потребители и рекламният бизнес се разраства бързо. Въпреки това Зукърбърг се опасява от обръщане на тренда, което би могло да означава и залез на империята му. „Ние знаем, че платформите, които оперираме, ще продължат да се развиват през следващите десет години", пояснява той.

На фирмения парк на Facebook в Менло Парк, Калифорния, емблематичният бутон за Like украсява предната част на един знак, на гърба на който обаче е изписано името на една позабравена компания - Sun Microsystems. Централата ѝ беше тук, преди да бъде погълната през 2009 г. от Oracle и в Менло Парк да се нанесе Facebook. Социалната мрежа е оставила нарочно името на знака – като напомняне за това, което може да се случи, когато фирмите не се развиват.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:58 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 7 rate down comment 2
bgMan
преди 10 години
Щом си се качил на такива нива парите нямат вече никакво значение, а и стойността им се променя постоянно. Затова ако искаш да оцелееш трябва да се развиваш, а най-добре се развиваш днес като дадеш парите, който притежаваш за работещи идеи и патенти, на които стойността със сигурност ще им се покачва във времето. Парите са много преходно и мимолетно нещо освен за тъпите пролетарии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 3
SS-23
преди 10 години
Ако хората малко от малко "слязат на земята", престанат да робуват на неистовият стремеж да имаш, да потребяваш, да консумираш в пъти повече, отколкото реално им е необходимо - много струващи ни се наразрешими към момента проблеми, щяха да тушират!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 4
SS-23
преди 10 години
Facebook и Сие знаят, че могат да загинат за месеци, ако престанат да се развиват===========================================================Е те това е истината за .... капитала: всичко е балон и всичко е имагинерно! "Силата" на капитала, фактически е негова слабост, а "слабостта" на хората - фактически е тяхната сила!Хората, обикновените хора са тези, от които зависи всичко, и именно "обикновените" хора - могат да "убият" и най-големият "бизнес" : * НЕ купувай, НЕ ползвай - и капиталиста е умрял! * НЕ плащай безумните кредити - и баМката умряла !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още