fallback

2016 г. - когато облаците над Apple посивяха

Годината, в която Apple издиша, инвеститорите започнаха все повече да се питат ще открие ли тя нов голям източник на приходи

16:29 | 25.12.16 г.

Септември не беше май за американския технологичен гигант Apple. Традиционно най-шеметният период за компанията от Купертино е свързан с представянето на новите ѝ устройства… и с още по-голямо вълнение от страна на потребителите. След обявяването на iPhone 7 през септември 2016 г., истерията изобщо не беше толкова голяма. Разбира се, пред магазините ѝ отново имаше огромни опашки, но настроенията не бяха такива, каквито сме свикнали да ги виждаме.

През 2016 г. Apple издиша. Дали защото имаше нужда да си поеме глътка въздух след шеметното надпреварване със Samsung, Huawei и със самата себе си, или просто не успя да направи наистина голям пробив тази година, не знаем.

Известно е едно: инвеститорите са откровено притеснени. След като повече от десетилетие се радваха на успехите и растежа на Apple, сега, за първи път от повече от 15 години, компанията завърши фискалната си година със спад на приходите. Четвъртото фискално тримесечие завърши с пореден спад на резултатите. Приходите се понижиха с 9 на сто до 46,9 млрд. долара. За фискалната година те отчетоха спад от 7,7 на сто до 215,65 млрд. долара.

 

Основният проблем за концерна е, че IPhone продължава да е основният му източник на приходи. Това продължава прекалено дълго време. Мнозина видяха в новите ходове на компанията известно отчаяние. Премахването на входа за слушалки и пускането на безжичните AirPods беше нещо ново, но с това не стихнаха и шегите как потребителите да опазят слушалките си, които лесно могат да бъдат загубени.   

От своя страна, Apple Watch продължава да е лидер на пазара на умни часовници, но и тази година не предизвика еуфорията, която сме свикнали да виждаме. Компанията пък продължава да не разкрива какви са продажбите на устройството - нещо, което крие от самото му създаване. Явно резултатите не са толкова впечатляващи, че той продължава да стои в графа “Други” в отчетите ѝ.

 

Умните коли остават една от надеждите за бъдещето. За плановете на компанията в тази сфера се знае малко.

САЩ остава важен пазар за компанията, но за нея е ключово да се насочи към зони, които могат да ѝ донесат бъдещ растеж. В този смисъл Китай изглежда особено привлекателен за нея, но регулаторните проблеми и наличието на огромни местни конкуренти там все още не ѝ позволяват да разчита в такава степен от азиатската страна.

Затова погледът на Тим Кук е вперен другаде - в Индия. През последната година той направи не едно и две усилия, за да ухажва властите в страната. Нарастващият брой на потребителите на смартфони в страната дава нови надежди за ръст на приходите на Apple, при това както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.

 

Сега целта на Кук е да извоюва възможността Apple да произвежда продуктите си в самата страна. След като Индия неколкократно попари надеждите на компанията, сега отношенията сякаш се затоплят, а концернът се опитва да засили връзките си на тази територия. Производството би ѝ позволило да отвори собствени магазини в Индия, което е една от главните ѝ цели.

Същевременно заплахата за Apple не идва толкова от Силициевата долина, а именно от изток. Азиатските конкуренти продължават да набират сили. Ако през предходните няколко години те не бяха чак такъв фактор на пазара, сега могат да се превърнат за истински проблем за компанията. Може би най-опасният за Apple играч в момента не е Samsung, а Huawei Technologies.

Китайският технологичен гигант в момента е третият по големина играч на пазара на смартфони. Амбициите му обаче се простират далеч отвъд това, особено след кризата в Samsung във връзка със спирането на производството и продажбите на самозапалващия се Galaxy Note 7. През септември Huawei обяви официално, че си поставя за цел до 2018 г. да си извоюва второто място на пазара на смартфони. Това потвърди и пред Investor.bg Джеферсън Джан, директор "Мобилни устройства" на компанията за България и Македония.

На фона на проблемите си Apple се опитва да покаже самообладание и да запази имиджа си на “готина” компания, която с лекота преодолява трудностите. Но не, не е достатъчно да си Тим Кук, който танцува и пее в продължение на 5 минути в Carpool Karaoke заедно с Джеймс Кордън. Особено когато стоиш начело на компания като Apple.

Напоследък феновете на марката все повече се питат къде е духът, къде са иновациите, които видяхме в ерата на Стив Джобс. Явно е, че Apple обърна страницата след смъртта на съоснователя си, но очевидно историята, която пише в момента, не е достатъчно увлекателна за новите и старите читатели...

2017 г. пристига с много надежди за Apple. Тогава се навършват 10 години от появата на нейния флагман iPhone. Не само потребителите, но и инвеститорите нямат търпение да чуят какво е измислила този път компанията, защото все пак става дума за юбилеен модел. Голяма част от анализаторите оправдаха липсата на иновации в iPhone 7 с това, че вероятно компанията от Купертино пази козовете си за следващата година, когато да ни изненада с нещо голямо. Вече се носят слухове не за един, а за три нови модела iPhone 8.

Факт е, че Apple остава едно от най-големите имена в технологичния свят, не само в САЩ, а навсякъде. През предстоящите 12 месеца тя ще има една основна задача - да защити имиджа си на лидер в иновациите и на компания със специален статус. Ако това се случи, приходите ѝ ще поемат нагоре. А нали именно това искат инвеститорите!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:19 | 13.09.22 г.
fallback