Все още не сте притеснени за това, но десетки милиони конвенционални превозни средства някой ден могат да отидат на боклука, когато редица самоуправляващи се коли и електромобили ги направят прекалено скъпи за потребителите. Този ден или е близо, или е доста далече. Зависи кого попитате (и дали той работи в Силициевата долина или в консултантска компания в Бюстън или Ню Йорк), пише Quartz.
Мозъчният тръст RethinkX прогнозира, че днешните коли ще се превърнат в „движещи се пишещи машини“ много по-скоро, отколкото мислите. До 2030 г. се очаква споделените, автономни електрически превозни средства да са отговорни за 95% от километрите, изминавани от американците, благодарение на ниските разходи за поддръжка и гориво, както и способността им да работят денонощно. Повечето от тези километри ще бъдат изминавани в градовете и техните предградия. Но бензиновите коли няма да изчезнат толкова скоро. Вероятно те ще бъдат около 40% от всички превозни средства по пътищата до 2030 г., като ще се използват доста по-рядко, предимно в извънградски и селски райони, с по-малка населеност, отколкото градските.
Този нов модел мобилност, известен като транспортния облак или „транспортиране като услуга (TaaS) бързо ще набере скорост, след като веднъж навлезе в онлайн пространството, твърди съоснователят на RethinkX Тони Себа. Той смята, че това ще се случи около 2025 г.
„Когато TaaS навлезе, тогава ще има смисъл да направите промяната“, коментира Себа.
Сам Абуелсамид от Navigant Consulting твърди, че това няма да се случи толкова бързо. Той нарича прогнозата на Себа за автономните превозни средства „нелепа“.
Най-агресивният сценарий на Navigant прогнозира, че споделеният автономен транспорт ще е отговорен за едва 1% от километрите, пропътувани през 2025 г. в Европа и Азия, и дори по-малко в Северна Америка.
„Смятам, че докладът на RethinkX е твърде оптимистичен по почти всички показатели“, пише той в имейл.
Анализатори от Deloitte, които също вярват, че автономният транспорт евентуално ще надделее, все още смятат, че това ще се случи по-скоро към средата на века. Базираната в Бостън консултантска фирма Bain твърди, че само 10% от системите за нови превозни средства ще са частично или напълно автоматизирани до 2025 г.
Невъзможно е да се определи точният момент, но Себа настоява, че дори и TaaS да навлезе по-късно, се задава перфектната буря: електрициране, автоматизация и споделен транспорт (като Uber и Lyft). Нито едно по отделно няма да трансформира транспортния сектор. Заедно те ще пометат 100-годишния бизнес модел на световната автомобилна индустрия и начина, по който сме свикнали да се придвижваме.
В тази нова ера транспортът е мобилна услуга по заявка, а не продукт. Повечето собственици ще започнат да отдават колите си под наем.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“