fallback

Тайното оръжие на Facebook в битката срещу фалшивите новини

Над 20 различни екипа съгласуват усилията на над 20 000 човека, посветили се да блокират фалшиви профили и измислени новини

17:49 | 22.10.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В иначе безинтересната част на обширния комплекс на Facebook в Силициевата долина има заключена врата, на която е залепена табела с надпис „Военна стая". Зад вратата се намира ръководен център, създаден от социалната мрежа за борба с фалшиви профили и неверни новинарски публикации преди наближаващите избори.

В стаята десетки служители напрегнато са се вторачили в своите монитори, а потоци от данни преминават по огромни контролни табла. На стените са поставени плакати, подобни на тези, които Facebook често използва, за да предупреждава или увещава своите служители. На един от тях пише: "Във Facebook нищо не е проблем на някой друг". 

Този девиз може да се стори ироничен на някои, като се има предвид, че военната стая беше създадена за противодействие на заплахи, които почти никой в компанията, най-малкото главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг, не приемаше сериозно само преди две години и които сега според критиците на компанията представляват заплаха за демокрацията.

Дни след изненадващата победа на президента Доналд Тръмп, Зукърбърг отхвърли твърденията, че резултатът е бил повлиян от измислени новинарски публикации във Facebook, и нарече тази представа "доста смахната".

Безразличното отношение на Фейсбук обаче се промени след засилването на критиките срещу компанията в Конгреса и на други места. По-късно тази година тя призна, че е пуснала хиляди реклами, популяризиращи фалшиви информации, поставени от руски агенти. Зукърбърг в крайна сметка превърна подобряването на Facebook в свое лично предизвикателство за 2018 г.

„|Военната стая е важна част от извършващите се подобрения във Facebook. Нейната технология използва системата за изкуствен интелект, която Facebook употребява за подпомагане на откриването на "недостоверни" публикации и потребителско поведение. Facebook допусна под строг контрол AP и други медии до своята военна стая преди втория тур на президентските избори в Бразилия на 28 октомври и изборите в средата на мандата в САЩ на 6 ноември.

„Няма заместител на физическото взаимодействие в реалния свят", каза директорът на Facebook за изборите и гражданското ангажиране Самид Чакрабарти. "Главното нещо, което научаваме, е колко ефективно е хора да работят, събрани заедно в една стая".

Повече от 20 различни екипа сега съгласуват усилията на над 20 000 човека, повечето подизпълнители, посветили се да блокират фалшиви профили и измислени новини и да спират други злоупотреби във Facebook и останалите й услуги. Като част от тези усилия Facebook също така е наела проверители на факти, включително AP, които да преглеждат новинарските материали, публикувани в социалната й мрежа.

Facebook признава заслугата на своята военна стая и на други засилени проверки за изтриването на 1,3 милиарда фалшиви профила през последната година и премахването на стотици страници, създадени от чужди правителства и други субекти, опитващи се да причиняват неприятности.

Остава обаче неясно дали Facebook прави достатъчно, каза президентът на наблюдаващата дезинформацията либерална организация "Медиите имат значение за Америка" Анджело Карузоне. Той отбеляза, че сензационните теми, разпространявани в измислени новинарски материали, могат доста ефективно да държат хората "ангажирани" във Фейсбук, а това на свой ред прави възможна продажбата на по-голям брой от рекламите, от които идват повечето приходи на Facebook.

"Това, което правят досега, изглежда по-скоро като опит за предотвратяване на ново бедствие за връзките с обществеността, отколкото като намиране на смислени решения на проблема", каза Карузоне. "Като цяло бих казал, че все още са на погрешен път".

Военната стая за изборите и вътрешните й механизми продължават да са твърде непроницаеми, за да се определи дали това помага на Facebook да се справя по-добре със задачата да предпазва услугите си от боклуци или е просто "временна конферентна стая с куп компютърни монитори в нея", каза Моли Маккю. Тя описва себе си като изследовател на "информационната война" в организацията "Нова медийна граница", изучаваща потока от съдържание в социалните медии.

Маккю смята, че във Facebook има противоречия дали да блокира някое съдържание, за което вече знае, че е подозрително, "защото държи хората в своята платформа, като предизвиква емоционална реакция, следователно й харесва те да харесват противоречивите материали. Винаги ще съществува въпросът за придържането към правилата, когато става дума за премахване на радикално, смахнато съдържание, защото именно това занимава хората и именно това искат те“.

Facebook защитава своята военна стая като ефективно оръжие срещу дезинформацията, Facebook че усилията й все още са в процес на развитие. Чакрабарти например призна, че някои "дефекти" са попречили на Facebook да предприеме неуточнени действия за предотвратяване на опити за манипулация на първия тур на президентските избори в Бразилия по-рано този месец. Той отказа да навлезе в подробности.

Военната стая сега е съсредоточена върху следващия тур на изборите в Бразилия и наближаващите избори в средата на мандата в САЩ. Големи американски и бразилски знамена висят на срещуположни стени, а часовници показват времето в двете страни.  Facebook отказа да позволи на медиите да разгледат внимателно компютърните екрани пред служителите и настоя репортерите да не споменават част от техниката във военната стая, определяйки това като "частна информация". Докато са на работа, служителите във военната стая могат да излизат от нея само за кратки посещения до тоалетната или за да си вземат набързо храна, която да ядат на своите бюра.

Макар че не са взети окончателни решения, военната стая вероятно ще се превърне в нещо постоянно за Facebook, каза директорът за глобалната политика и правителствения обхват Кейти Харбат. "Това е постоянна оръжейна надпревара", каза тя. "То е новото ни нормално състояние“. 

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:49 | 09.09.22 г.
fallback