fallback

Руската намеса в САЩ - кампания, оплела в мрежите си редица американски фирми

Те са били въвлечени в схема на дигитална маркетингова агенция, свързана с IRA

19:00 | 21.12.18 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Руската операция за влияние върху американските избори през социалните мрежи е включвала усилия за убеждаването собствениците на компании да се включат в маркетингова кампания и да загърбят личната информация, сочи разследване на Wall Street Journal.

Начело на тези усилия стоят руски оперативни лица, представили се като част от базиран в Лос Анжелис стартъп, наречен Your Digital Face. Групата е привличала собственици на американски компании, а срещу месечна такса е обещала да публикува маркетингово съдържание на страниците им в социалните мрежи, привличайки хиляди нови последователи.

Основният контакт е бил мъж, който твърди, че се нарича Ян Биг Дейвис, твърдят собствениците на компании.

В действителност организацията е звено на Агенцията за интернет проучвания (IRA), организация на тролове от Санкт Петербург, която през февруари беше обвинена в намеса в американските избори. Това сочи анализ на имейли, акаунти в PayPal, Skype и профили в социални мрежи, ползвани от групата, направен от Wall Street Journal.

Дейвис обаче изглежда не е този, за когото се представя.

Операцията е довела заподозрените агенти на IRA в по-близък контакт с американски компании, отколкото се смяташе преди. Организацията е използвала тези фирми, за да направи своите фалшиви акаунти така, че да приличат на реални. Работата с реални американци е позволила на руските тролове да „елиминират риска от засичане и разкриване самоличността на хората“, твърди един от двата доклада на комисии към Сената на САЩ, които бяха публикувани по-рано тази седмица.

Поне един от американските клиенти на групата по-късно е посетен от агенти на ФБР, които са се опитали да разкрият схемата.

Успехът на маркетиговата операция е описан в двата доклада на Сената. Макар че те не посочват конкретно Your Digital Face, те са открили група от реклами от акаунт, наречен @blackstagram__, включва най-харесваната публикация на IRA в Instagram за периода 2015-2017 г. За наличието на уебсайт на Your Digital Face по-рано писа Daily Beast. Анализът на WSJ включва повече подробности за това как е действала групата.

Освен, че е работила в САЩ и Русия, тя е оперирала и в Иран, Китай, Виетнам, Обединените арабски емирства и Куба, твърди източник, който е ползвал услугите на агенцията. Групата е поела контрол над акаунти в социални мрежи, публикувала е реклами и е интегрирала софтуер, създаден за привличането на последователи, коментира още той, допълвайки, че не е знаел кой управлява групата и не е бил наясно за каквито и да било връзки с IRA.

Your Digital Face не е отговорила на запитванията, които са ѝ били отправени.

Тя е рекламирала американски компании, използвайки акаунти, за които се знае, че са били управлявани от IRA. Някои от тях имат над 100 хил. последователи в Instagram, включително @sincerely_black_, @afrokingdom_ и @_black_business.

Групата има и други връзки с IRA. Имейл адресите, използвани за събиране на плащанията през PayPal, които бяха разкрити от Робърт Мълър през февруари, са били ползвани от IRA, както и други имейл адреси, свързани с групата. Акаунт на името на Дейвис в Tumblr е бил закрит, защото е бил е част от кампанията на IRA.

След като Wall Street Journal е направила разкритията за Your Digital Face, Instagram твърди, че е разгледала дейността на агенцията и е открила поведение, което нарушава правилата за ползване на приложението, включително спам.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:24 | 13.09.22 г.
fallback