fallback

Автономните коли натискат спирачката след години на пълна еуфория

Представителите на индустрията са все по-наясно, че пускането на безпилотни превозни средства за масово производство ще отнеме повече години от предвиденото

12:01 | 26.01.19 г. 3

В командния център на летище директори на компанията за автомобилни решения Aptiv показват защо разработването на коли роботи ще бъде много по-сложно, отколкото мнозина прогнозираха само преди няколко години, пише Wall Street Journal.

На фона на хората в града, които са се стекли за технологичното шоу CES, Aptiv представи новите си начинания с повече от 300 души екип, редици компютърни монитори и огромен видео екран. Всичко това има за цел да следи общо 75 движещи се автономни коли. 35 от тези превозни средства изпълняват 20-часови превози за клиенти на приложението Lyft. Те вече са извършили 30 хил. пътувания за компанията.

"Това, което беше подценено от индустрията, е колко дълго и трудно ще бъде да индустриализираме технологията“, коментира Карл Ягнема, президент на Aptiv, отговарящ за автономната мобилност. „В цялата индустрия се появи това признание“.

Еуфорията, която обзе индустрия около безпилотните коли през последните години, се насочи към нов период на предпазлив оптимизъм след фаталната катастрофа на тестов самоуправляващ се автомобил на Uber Technologies миналата година и отделни катастрофи, свързани със системата за асистиране на Tesla.

Както на технологичното събитие CES, така и на автомобилното изложение в Детройт, директните разговори за сигурността на роботизираните превозни средства и по-малките очаквания замениха миналогодишните смели изказвания за напълно автономни коли, които ще напълнят градовете.

Сблъсъкът на колата на Uber беше призив за пробуждане на индустрията, коментира Джил Прат, ръководител на Toyota Research Institute, който разработва автономни технологии. „Това накара всички да разберат, че има дълъг път не само в технологичен аспект, но и от социална гледна точка има отговорност и риск за брандовете“.

Разработчиците на автономни коли като цяло се борят с няколко основни сценария, свързани преценяването на по-сложни ситуации. Често тези разработчици се сблъскват с факта, че роботите са объркани и не знаят дали някое превозно средство спира или намаля скоростта, което може да предизвика още по-голямо притеснение, тъй като другите шофьори са все по-нетърпеливи.

Прат, който вярва, че ще са нужни десетилетия автономните коли да заменят съществена част от хората шофьори на пътя, смята, че по-бавните роботизирани коли и таксита са първият начин технологията да бъде използвана.

Toyota инвестира в компания, наречена May Mobility, която използва автономни превози в Детройт и Кълъмбъс, Охайхо, които се движат по фиксирани маршрути. Шестместните електромобили могат да развиват до 25 мили в час, ето защо не са длъжни да имат същите функции за сигурността като нормалните коли, което означава, че могат да станат по-масови по-улиците по-скоро и са по-евтини, защото имат не толкова скъпи сензори.

Някои от смелите цели, които лидерите от индустрията си поставиха, все още не са изпълнени.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск обеща още през 2016 г., че до края на 2017 г. ще покаже превозно средство, което може да се придвижи напълно автономно от Лос Анджелис до Ню Йорк. Това не се случи. През февруари той каза пред анализатори, че технически Tesla може да осъществи пътуването при предварително планиран маршрут, но иска да изчака, докато колата може да бъде извикана отвсякъде.

Преди малко повече от година главният изпълнителен директор на Waymo Джон Крафчик привлече вниманието на света, когато обеща, че в рамките на месеци компанията ще позволи на хората да започнат да ползват коли без шофьор.

„Това не се случва през 2020 г., случва се днес“, заяви той през ноември 2017 г. „Напълно автономните коли са тук“.

И все пак, когато Waymo, подразделение на Alphabet, пусна услугата си във Финикс миналия месец, зад волана все пак имаше оператори, отговарящи за сигурността. По време на презентацията на CES Крафчик заяви, че тези оператори работят като придружители, които отговарят на въпросите на пътниците.

"Смятам, че през 2019 г. може да видим първи сигнали, че тази технология се превръща в реалност“, коментира Кайл Вогт, главен технологичен директор на GM Cruise, звеното за автономни коли на General Motors. “Надявам се тези първи премиери да успеят да адаптират очакванията“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:27 | 14.09.22 г.
fallback