fallback

Как инвеститорите в Lyft и Uber търсят сигнали за едно по-розово бъдеще

Двете компании топят милиарди свеж капитал, но все още не носят нищо на своите акционери

16:31 | 02.08.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Lyft спря програмата си за електрически велосипеди в Сан Франциско, след като батериите на поне две от превозните средства се запалиха. Това се случи само няколко седмици, след като компанията пусна велосипедите по пътищата.

Запаленото колело по някакъв начин е символ на най-лошите страхове на инвеститорите за споделеното пътуване. Lyft и Uber Technologies молят инвеститорите да им повярват, че това, което правят в момента, един ден ще спре изгарянето на стотици милиони долари и повече за тримесечие, пише Bloomberg.

Ключов тест за бизнеса им ще бъдат предстоящите другата седмица финансови резултати. Акциите на компаниите не се представят особено добре от първичните публични предлагания и въпросът на инвеститорите е дали двете фирми могат да покажат, че ценовата война затихва. Дали нивата на разходван капитал спадат след покачването на цените в САЩ?

И по-директно – дали бизнес моделът работи? Дори и превозите да струват повече, ще има ли достатъчно хора, които ще са склонни да вземат кола, вместо да ходят или да се качат на градския транспорт? Това е пътят към рентабилността. Може ли обаче да се стигне до него?

Това е по-скоро екзистенциален въпрос.

Така например тази седмица служителите на Lyft тази седмица научиха, че губят особено уважавания си главен оперативен директор Джон Макнийл.

Междувременно Uber съкращава 400 души от маркетинговия си екип. В имейл до служителите главният изпълнителен директор Дара Косровшахи написа: „Днес има генерално усещане, че макар и да растем бързо, бизнесът ни се забавя“.

Това се доближава до големия въпрос: Ще дойде ли денят, в който милиардите долари загуба на Lyft и Uber ще се превърнат в печалба? Следващата седмица анализаторите ще търсят всякакви сигнали за това във финансовите прогнози на компаниите.

И двете приложения качиха цените на услугите си в края на второто тримесечие, а прогнозите за третото могат да подскажат повече за бъдещето. Анализатори прогнозират, че Lyft ще генерира 397,3 млн. долара брутна печалба за третото тримесечие, сочат данни, събрани от Bloomberg. Тази сума обаче не взема предвид разходите за маркетинг, развойна дейност, проучвания и други. Ако Lyft постигне това това, ръстът на годишна база ще е 51%.

При Uber нещата са по-сложни. Оперативната ѝ загуба за тримесечието се очаква да е 4,96 млрд. долара. Да, прочетохте правилно. Сумата е свързана с разходите около първичното ѝ публично предлагане. Lyft отчете подобна, но малко по-ниска сума, тримесечие по-рано.

Шофьорите не печелят значително от по-високите цени. По-голямата част от допълнителните приходи отива в джобовете на компанията. Превозите могат да са печеливши, но ще останат ли толкова многобройни? Анализаторите ще търсят всякакви сигнали за потребителското търсене.

Впечатляващо е, че Lyft и Uber все още се сблъскват с тези основни въпроси, около десетилетие след като навлязоха в този бизнес.

Друг потенциален начин за излизане на печалба е диверсифицирането. Това беше част от стратегията на Макнийл по време на краткото му управление, което продължи под две години. Той настояваше компанията отвори места за ремонти, които да се посещават от шофьорите. Предстои да се разбере как този проект ще се развие без него.

Колкото до велосипедите, Lyft твърди, че разследва въпроса и ще обнови технологията на батериите. Ситуацията обаче обобщава какво се случва, когато заложиш на нетестван нов продукт: Понякога той се самозапалва.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:06 | 14.09.22 г.
fallback