fallback

Разделянето на Facebook ще е доста по-сложно, отколкото звучи

Instagram и WhatsApp вече са добре интегрирани в инфраструктурно отношение със социалната мрежа

09:27 | 13.12.20 г. 3

Най-големият кошмар на директорите на Facebook се разиграва пред очите им. Федералната търговска комисия на САЩ обяви, че смята социалната мрежа за незаконен монополист и твърди, че той трябва да бъде разбит. Тази седмица комисията и над 40 щата в страната призоваха за разделянето на компанията с придобитите от нея Instagram и WhatsApp, които са ѝ позволили да си създаде безпрецедентна власт върху глобалната комуникация и културата, пише Bloomberg.

Facebook се възпротиви, заявявайки, че тези сделки са сключени преди години – 2012 и 2014 г. По това време те са получили одобрение от регулаторите, а според компанията правителството няма право да иска преразглеждане сега.

Но зад кулисите компанията вероятно ще има по-нюансиран аргумент: че тези продукти вече не са отделни единици и разделянето им, колкото и вълнуващо да звучи, ще бъде изключително трудно в технически план. Въпреки че продуктите са отделни за потребителите, те споделят обща инфраструктура (сървъри и мрежи), реклама, операции и други.

Интеграцията както на Instagram, така и на WhatsApp, в по-голямата архитектура на Facebook се случи бързо, въпреки че главният изпълнителен директор на компанията Марк Зукърбърг увери основателите на двете придобити фирми, че те ще запазят известна независимост.

Веднага след като Instagram се озова в централата на Facebook през септември 2012 г., малкото приложение за споделяне на снимки започна да разчита на своята компания майка за някои основни неща като филтри за спам, модерация на съдържание, юридическа помощ и превод на приложението на други езици. На техническия екип на Instagram му трябваха години, за да прехвърли всички снимки от облака на Amazon в центровете за данни на Facebook.

И въпреки че първоначално Instagram планираше да изгради собствени рекламни продукти, започвайки от 2015 г., Зукърбърг го притисна да използва същата система за закупуване на реклами като основната социална мрежа на компанията. Няколко продукта на Instagram, като IGTV и Shop, също са изградени по начин, който заимства много код от продуктите на Facebook.

WhatsApp също разчиташе много на инфраструктурата на новия си собственик, която помогна приложението да увеличи броя на потребителите си до над 2 млрд., и WhatsApp е зависима от Facebook, когато става дума за модерация на съдържанието. Всъщност, откакто съобщенията в приложението са криптирани, така че дори самата компания не може да ги чете, следенето за проблемно съдържание се случва чрез изкуствен интелект.

Основателите на Instagram и WhatsApp напуснаха Facebook през 2018 г., отчасти защото установиха, че в компанията автономност не е възможна. След това Facebook интегрира техните продукти още повече като работи по амбициозен технически проект за сливане на чат функциите на WhatsApp, Instagram и Facebook Messenger.

Вместо група от отделни платформи, Зукърбърг създаде огромна мрежа с малки разлики между потребителите на Instagram и WhatsApp. Той разглежда всички като потребители на Facebook, независимо от портала, който предпочитаме.

Това означава, че след няколко месеца или години може би няма да сме свидетели на разделяне на услугите, а по-скоро на дълги, болезнени преговори между Facebook и Федералната търговска комисия за това дали раздялата изобщо е възможна или разумна. Разбира се, възможно е един ден тази гигантска мрежа да се разплете. Но във всеки ден, в който комисията обсъжда средствата за защита срещу предполагаемия монопол на Facebook, инженерите на компанията работят, за да преплетат продуктите още по-здраво.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:02 | 10.09.22 г.
fallback