fallback

Covid ускорява безконтактните пътувания, но повдига въпроси за поверителността

По-широкото използване на биометрични технологии може да доведе до „пълзене на функциите“, като инструментите ще се прилагат и за повече от предвидените функции

11:49 | 23.02.21 г.

Полетите след пандемията ще включват по-малко личен контакт със служителите на авиокомпаниите. Не всички са съгласни обаче, че това непременно е нещо добро.

Борещите се за оцеляване авиокомпании залагат на безконтактни технологии, за да убедят пътниците, че пътуването със самолет е безопасно. „Виждаме преход към безконтактно пътуване, осъществяват се за няколко месеца ходове, които биха отнели около осем години“, коментира шефът на Qantas Алън Джойс наскоро. „Смятаме, че това е промяна, която ще остане завинаги“, допълва той, цитиран от онлайн изданието Politico.

По германските летища технологията за разпознаване на лица вече позволява на пътниците да се движат през терминалите, като използват лицата си, а не бордните си карти. Star Alliance, който си партнира с Lufthansa за въвеждане на биометрични операции на летищата в Мюнхен и Франкфурт на Майн, казва, че процесът по идентификация работи дори за хора, носещи маски.

На други места технологичните разработки включват чекиране на самообслужване с мобилен телефон, като Emirates и Star Alliance посочват безопасността като предимство, тъй като коронавирусът продължава да ограничава личните взаимодействия.

Борците за цифрови права обаче казват, че са загрижени, че пандемията е отворила вратата към промяна в културата, която не е пропорционална и може да навреди, ако пътниците свикнат да предават повече лични данни и те не са защитени. Някои дори обвиняват индустрията, че е нечестива с нейните съобщения. „Летищата отдавна искат да пуснат тези неща. Не е нещо ново, за което индустрията настоява“, посочва Даниел Льофер, анализатор на европейската политика в Access Now, неправителствена организация за цифрови права.

С аргумент, че печалбите в биометричната индустрия са се „повишили“ по време на пандемията, Льофер казва, че „едно от най-често срещаните неща, които ги тласкат нагоре, е този безконтактен ъгъл. Има групи от хора, които говорят за невероятните бизнес възможности, представени от пандемията за по-нататъшното приемане на биометрични данни“.

Според него ползите, свързани със здравето, които се рекламират, не оправдават въвеждането. „Трябва да попитате, каква част от тази инфекция се разпространява чрез допир? Мисля, че има съмнения в това. Рискът може да бъде смекчен по други начини, без да се налага да се инсталира инфраструктура за наблюдение“, казва той.

Фин баланс

Здравните експерти вече признават, че има „ограничени доказателства“ за предаването на коронавирус чрез повърхности, както говорител на Световната здравна организация (СЗО) заяви пред Nature през януари. Проблемът е, че учените не могат категорично да го изключат, а за повечето пътници цикълът на намален контакт, измиване и дезинфекция на ръцете остава единствената защита заедно с носенето на маска.

Докато Star Alliance описва безконтактната технология като „важна функция за безопасност по време на COVID“, алиансът отбелязва и необходимостта да се повиши „доверието на пътниците“.

Виктор Шлютер от германската група за защита на данните Digitale Freiheit казва, че развитието на летищата не предизвиква автоматични опасения относно поверителността, но той предупреждава, че центровете трябва да бъдат внимателни при прилагането на технологията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:49 | 14.09.22 г.
fallback