fallback

Франчайзинг веригите отбелязват постоянен ръст пета поредна година

Бизнесът има интерес да развива доказано добри марки

09:17 | 27.06.12 г. 1

За пета поредна година броят на франчайзинг веригите, които предлагат възможност за започване на собствен бизнес в България, се увеличава с над 20% годишно.

Това сочи проучване на консултантската компания Franchising.bg, проведено в периода февруари-юни 2012 г. сред 144 компании, предоставящи франчайзинг, и 385 български фирми, които изпълняват подобни договори. 

Основни причини за бързото развитие на франчайзинга в България са доказаният бизнес модел, предлагането на силна марка и разработените успешни практики и процедури. При направената анкета 55% от запитаните отговарят, че са предпочели този договор поради силната марка, 62% желаят да бъдат част от националната верига, а 75% предпочитат строгите процедури при управлението на бизнес. Анкетираните са посочвали по два от възможните отговора.

При франчайзинга всеки може да започне собствен бизнес, като използва печеливш бизнес модел и известна търговска марка, като спазва изискванията на компанията. Сред най-популярните марки в света са веригите за бързо хранене Subway, McDonald’s и KFC,  мебелната компания IKEA, производителят на Coca Cola и др.

Към момента в България има 3368 обекта на франчайз вериги, като увеличението е с 16% спрямо данните за 2011 г. Въпреки навлизането на световни франчайзодатели, 56% от всички предлагани франчайз възможности са от българските компании, най-популярните сред които са Happy, Еврофутбол, Second Hand Mania, Дон Домат, Неделя, Econt и други.

В голяма част  от секторите, предлагащи стоки или услуги няма разработени франчайз вериги, което е предпоставка за допълнителен ръст във франчайзинг бизнеса - оптики, химическо чистене, детски градини, транспортни услуги и други.

Според изследванията на Международната франчайз асоциация 82% от започналите бизнес със закупуване на франчайз продължават да са на пазара и след петата година. Със същото могат да се похвалят едва 20% от независимите нови фирми. Прогнозата е, че през 2035 г. над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават чрез франчайзинг.

Българските франчайзодатели се ориентират към отдаване на бизнеса след 5 години и 8 месеца от основаването си, показва проучването. Според проучването 48% от тях възвръщат инвестицията си за една година, 31% за две, а 21% за три или повече години.

Разходите за разработването и франчайз верига започват от 12 хиляди лева и могат да включват всички необходими документи, обучения, административни разходи, софтуерно обезпечаване назначаване и обучение на мениджърите, както и маркетинга на франчайзинга.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:06 | 12.09.22 г.
fallback