В Западна Европа и САЩ множество компании развиват бизнеса си на базата на франчайз модела, при който собственикът развива мрежа от франчайз партньори, които използват неговата марка и установените процеси на работещия бизнес.
У нас този модел е сравнително нов, въпреки че се развива с динамични темпове.
Изследване на Franchising.bg сочи, че от края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас, се е увеличил четири пъти.
Според прогнозите от 2009 г. към края на 2010 г. се очакваше 138 компании да предлагат франчайз в България. Тези очаквания бяха надхвърлени и в момента 198 франчайза предлагат на независими предприемачи възможности за започване на собствен бизнес чрез закупуване на франчайз. Общо 64% от тях са български компании, а 72% от са на пазара от повече от 5 години.
Според Тони Фицпатрик, управляващ партньор на базираната в Ирландия консултантска компания Franchiseyourbusiness.ie, франчайзодателите могат да разширят своя бизнес и да увеличат своите доходи по-бързо и при по-малък риск, като използват чужди ресурси – тези на своите партньори. Това каза той по време на специализираната конференция за франчайзинг „Франчайзинг бизнес в България“, която се проведе с медийното партньорство на Investor.bg.
При сключването на договор с нов франчайзинг партньор собственикът на марката си създава източник от приходи от франчайз такси за „обозримото бъдеще“, казва той. Печалбата е по-висока, защото разходите са по-ниски.
Работи се с мотивирани бизнесмени, които внасят в бизнеса креативни и иновативни идеи.
„Вие помагате на другите да постигнат своята мечта за финансова независимост, като им показвате как да наложат и да управляват бизнеса, който вие сте създал“, обяснява Фицпатрик.
Според него обаче има няколко ключови въпроса, които всеки собственик на бизнес трябва да си зададе, преди да реши дали неговият бизнес е подходящ за развитие на базата на франчайзинг (за франчайзиране):
- Управлявали ли сте успешно своя бизнес в продължение на минимум една година и за предпочитане две или три години?
- Доказали ли сте своя бизнес модел?
- Ще оцелее ли той в дългосрочен план?
- Печеливш ли е?
- Развивате ли бизнес в нишов пазар или предлагате ли нещо по-различно във вече установен сегмент?
- Може ли вашият бизнес да бъде възпроизвеждан и лесно предаван на партньорите?
- Можете ли да демонстрирате лидерство, мениджърски умения, мотивация и подкрепа?
- Можете ли да предложите франчайзинг на цена, който е изгодна за вас и за партньорите и която може да гарантира достатъчна възвръщаемост на инвестицията в краткосрочен до средносрочен план и добри приходи за собственика?


Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
Специализирана акция в Бобов дол доведе до изземането на осем кг марихуана
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват