Тази седмица беше проведено общественото обсъждане на доклада по Оценка на въздействието върху околната среда - ОВОС на проекта за модернизация на жп линията Видин - София, организирано от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Докладът по ОВОС е изготвен от над 20 независими експерти и вече е одобрен от Министерството на околната среда и водите (МОСВ).
По време на обсъждането на проекта стана ясно, че трасето преминава през защитени територии, две от които ще трябва да бъдат заобиколени. Възможно е да има археологически обекти, които не са открити, затова се препоръчва присъствието на археолог по време на строителството и проучвания в тази посока.
Еколози и общински управници в определени райони искат от държавните институции и ведомства яснота и промени по проекта за новата железопътна магистрала. От НКЖИ обаче са категорични, че не се очаква неблагоприятно въздействие върху околната среда и здравето на хората, живеещи в районите около трасето на жп линията. Линията ще открие и много нови работни места. В крайна сметка недоволни винаги ще има - във Враца, защото жп магистралата ще разсича целия град, опаковайки я с "Берлинска стена", а в дунавския град Димово например, защото новата инфраструктура ще ги заобиколи.
Близо 2,7 млрд. евро за над 222 км дължина - това са проектните параметри на железопътна магистрала София - Видин, която до 2021 г. трябва да свързва новия Дунав мост със столицата. С нея у нас ще има модерна, електрифицирана железопътна линия, със скорост до 160 км/ч.
От предвидените за строежа 2,68 млрд. евро Европейският съюз ще покрие безвъзмездното само 58,5 на сто, а останалите над 1 млрд. евро ще плати България. Причината е, че колкото по-печеливш е един проект, толкова по-малка е европейската субсидия. Аргументите в случая идват от прогнозите за двойно увеличение на трафика по линията към 2020 г.
Това прави София - Видин най-скъпата железопътна линия, която трябва да пресече Стара планина, и то на висока скорост. Според ръководителя на българския екип, работил по идейния проект - Валентин Михайловски, цитиран от БТА, високата скорост на жп линията ще ни направи по-конкурентни пред трасето през Сърбия
и Македония за Гърция.
Според Валентин Михайловски няколко са факторите, които правят проекта толкова скъп. На първо място е високата скорост, която трябва да се развива по линията. На второ - сложността на терена и това, че на места трасето не съвпада със стария маршрут Видин - София, обяснява специалистът.
Около 26 км от пътя са мостове, а 32 км - тунели. Повече от половината от цената се пада на отсечката, която минава през Стара планина. Тя няма да минава по пътя на старата линия през Искърското дефиле, защото острите завои по него не позволяват да се развие въпросната скорост и защото там се намират много от зоните по "Натура 2000".
Всички забележки по проекта трябва да бъдат отразени от консултанта, за избора на който в момента НКЖИ изготвя конкурсните документи за одобрение от Брюксел.
Железопътната високоскоростна магистрала е част от европейския коридор номер 4, свързващ страните от Централна Европа с Турция и Гърция. Коридорът е приоритетен за Европейския съюз параметрите на жп линията са зададени именно от него.


Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Надеждност на пътя – как да изберете правилните носачи за своя автомобил
Бурята „Байрън“ парализира Гърция с наводнения и затваряне на училища ВИДЕО
Леденият парк на София тази зима ще бъде с още по-голяма площ
Борисов вече и в TikTok, надява се Бюджет 2026 да се внесе скоро ВИДЕО
Разбраха се: Тристранката постигна съгласие по Бюджет 2026
преди 14 години ясно е, че това безумие няма да стане реалност, поне да ни кажат колко получи в. михайловски за 'идейния проект'. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Димово не е 'дунавски' град - намира се на поне 20-30 км от реката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години E, какво е това 2021 г.? Дай те направо към 2031 или 2041 г да я завършим. А пък към 2071г да направим и София - Петрич отговор Сигнализирай за неуместен коментар