fallback

Гроздовата кампания започва с 20% скок в изкупните цени

Очаква се реколтата да е с една трета по-малко на фона на засилено търсене от гръцки и румънски търговци

18:13 | 18.09.12 г.

Заради горещините кампанията тази есен започна много по-рано от обичайното. Снимка: БТА

Гроздовата кампания тази есен стартира с 20-процентен ръст в изкупните цени, като в различните краища на страната при някои от уникалните сортове суровината се предлага между 1,50 и 2,50 лв. за килограм, съобщиха представители от бранша.

Докато през миналата година масовите винени сортове се изкупуваха между 50 и 80 стотинки, тазгодишните оферти варират около един лев. Пазарът загря и поради масовото търсене на бели сортове грозде от европейски търговци.

„Това явление се наблюдава от няколко години с навлизането на италиански винопроизводители на пазара. Заради лошата гроздова реколта в цяла Европа тази есен се наблюдава сериозно търсене от гръцки и румънски търговци“, съобщи за инвестор директорът на Изпълнителната агенция по лозата и виното Красимир Коев.

В резултат от засиленото търсене цените на традиционните български сортове грозде като „широка мелнишка лоза“ вече надхвърлят един лев, при 50-60 ст. през 2011 г., посочиха производители от Южна България, където присъствието от Гърция е най-голямо.

На този етап винопроизводителите не се наемат да прогнозират как скъпото грозде ще се отрази върху цените на крайната продукция.

Редица винарни инвестираха в собствени насаждения, което при тази тежка година отчасти ще компенсира големите разходи за изкупуването на суровината. Проблемът е, че заради измръзванията през зимата и сегашната суша големи масиви тази година са останали без плод.

Очакванията на бранша са, че общо в страната ще бъдат прибрани около 100 хил. тона грозде, което е с една трета по-малко от миналата година. Тогава бяха отчетени 158 хил. тона, или с близо 10 хиляди тона повече от 2010 г.

При официалното откриване на гроздобера днес земеделският министър Мирослав Найденов посочи, че се надява суровината да остане в рамките на страната, така че България да реализира по-голям износ на вино.

От началото на годината износът на вино е нараснал с 16%, като особено място вече заемат и качествените напитки с географско означение за произход.

В тази посока страната ни прави активна реклама за разширяване на експорта. Освен традиционните пазари в Русия и Европа винарите търсят партньори в Китай и Близкия Изток.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:41 | 14.09.22 г.
fallback