IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Потенциалът на "третите" страни за българския износ

Китай се превръща във все по-важен пазар за родните износители, показва анализ на Института за пазарна икономика

16:42 | 11.01.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Потенциалът на "третите" страни за българския износ

През 2010 и 2011 година износът отчете истински бум с ръстoве съответно от почти 25% и 23,6%. През първите 11 месеца на изминалата вече година тенденцията се забавя, но все пак е отчетен ръст от малко над 3 на сто, става ясно от анализ на Института по пазарна икономика (ИПИ).

В годините на кризата спасителен за българските компании се оказа износът към трети страни (извън ЕС - бел. ред.) и търсенето на нови пазари. По тази причина и от ИПИ не фокусират вниманието си върху обемите, а върху промяната на структурата на износа през последните пет години.

За първите 11 месеца на 2008 година например относителният дял на износа към ЕС е бил 60%, докато пет години по-късно той намалява до 58,7%.

Данните показват, че един от най-големите пазари на България е Турция. Страната се нарежда на второ място, след Германия, с дял от общия износ в размер на 9,5 на сто. За сравнение през 2008 година Турция е на трето място след Германия и Гърция, с дял от 8,8% от общия износ на страната ни.

Основната българска стока за Турция е кокс и рафинирани петролни продукти (31%). Прави впечатление обаче резкият спад при продуктите на растениевъдството, животновъдството и лова, които през 2008 година са били 13% от износа ни към съседната държава, а през 2012 година делът на тези стоки е едва 5 на сто.

Един от най-неизвестните пазари за българските компании е Китай. През последните години обаче китайските пазари привличат все повече компании. Данните на ИПИ показват, че за първите 11 месеца на 2012 година 2,9% от общия износ на български компании се насочва към азиатската държава. По този показател страната се нарежда на осмо място. За сравнение през същия период на 2008 година Китай заема 26-то място с дял от 0,7% от общия износ. Износът се състои от основни метали (74%) и метални руди (12%).

Интересна дестинация за българските износители е и Русия – страната заема десетото място, като изостава незначително като дял от общия износ от Китай – 2,8%. Около 65% от износа към Руската федерация през първите 11 месеца на 2012 година са лекарствени продукти, машини и оборудване, електрически съоръжения, химични продукти и храни. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:47 | 30.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още