fallback

Общо 680 млн. евро ще струва изграждането на третия лъч на столичното метро

Крайна спирка на третия метродиаметър е жп линията София - Перник, където ще бъде построена и нова жп гара

14:31 | 06.08.13 г. 4

Общо 680 млн. евро ще струва изграждането на третия метродиаметър на столичното метро. Новите влакове, които ще станат част от състава на подземната железница, могат да бъдат платени със средства по оперативна програма „Околна среда”. Това заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова днес на пресконференция, на която бяха представени резултатите от изпълнението на проект за подготовка на третия метродиаметър.

Фандъкова уточни, че целта на общината е по-голямата част от средствата за изграждането на метрото да бъдат предоставени по ОП "Транспорт". Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, който също присъстваше на представянето на проекта, заяви, че изграждането на новата линия е един от основните приоритети на ресорното министерство. 

На този етап страната ни разчита главно на европейските средства за строежа на подземната железница, но вероятно ще се търсят и други възможности, коментира Папазов.

"Трябва да се знае, че въпреки многото свършена работа по изграждането на метрото, то нямаше да се разгърне с такива темпове, ако не беше европейското финансиране. Ще търсим и друго", обясни транспортният министър.

Към днешна дата около 280 хил. души в София всеки ден използват услугите на подземната железница. Очакванията на Столичната община са още около 170 хил. души да използват метрото след 2018 година, когато бъде изграден и третият лъч.

Директорът на дружеството "Метрополитен" Стоян Братоев коментира, че към 2018 г. се очаква редукция на автомобилите, движещи се из града, с близо 35% благодарение на развитието на метрото.

Що се отнася до  проекта за третия метродиаметър почти пропорционално са разпределени подземните и надземните му участъци и спирки, посочи Братоев. Общо 53 на сто от третия лъч ще бъде с преминаване под земята, а 47% - над земята. Дължината на този лъч ще бъде 16 км с 19 станции, като общо 9 от тях ще бъдат разположени върху открития участък,  а 10 - в подземния.

Третият лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. „Ботевградско шосе” и ще има 3 метростанции по бул. „Владимир Вазов”. Следва една при театър „Зад канала”, а следващата ще е на Орлов мост, където ще има връзка с първата линия на метрото. "Метростанцията при Орлов мост ще бъде една от най-важните и ключовите", допълни Братоев.

Станцията при НДК пък ще свързва с втората линия на метрото от „Надежда” до „Лозенец”.

След НДК третият лъч продължава към кръстовището на булевардите „България” и „Ив. Гешов”, където вече ще бъде изградена естакадата и новото трамвайно трасе. 

След това подземната железница ще мине през кварталите „Красно село” и „Овча купел” и ще стигне до Околовръстното шосе на столицата. Последната спирка ще е при жп линията София – Перник и там ще бъде открита нова жп гара.

На двете крайни спирки ще има буферни паркинги за 1000 автомобила.

За референдума за концесията на "Софийска вода"

На днешното събитие стана ясно и че на 5 септември Столичният общински съвет (СОС) ще заседава по темата дали да бъде проведен референдум за прекратяването на договора за концесия със "Софийска вода" АД.

Председателят на СОС Елен Герджиков отново изрази притеснението си във връзка с едностранно прекратяване на договора от страна на Столичната община. Той припомни, че когато контрактът е бил сключван, не е било описано, че той може да бъде прекратен чрез референдум.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:48 | 12.09.22 г.
fallback