fallback

Туристическият бранш търси как да намали дела на вносните храни в индустрията

Все още няма ясна визия за въвеждането на зелена звезда на хотелите и ресторантите, но браншът активно ще работи по нея, заявиха експерти

09:28 | 10.08.13 г. 3

Снимка: БТА

Преди няколко дни стана ясно, че вероятно в българския туризъм ще бъде въведена нов вид категоризация на туристическите обекти, а именно така наречената "зелена" звезда. Това предложение бе лансирано от новият заместник министър в Министерството на икономиката и енергетиката, който специално ще отговаря за ресор "Туризъм" Бранимир Ботев. 

Идеята е "звездата" да бъде давана на тези хотели и ресторанти (а и други обекти), които предлагат на клиентите си български хранителни продукти, като например българско прясно и кисело мляко, зеленчуци и плодове. По този начин от бранша, а и от ресорното министерство, искат да въведат мярка, която активно да подкрепя българските производители, като им даде шанс продукцията им да се реализира в националния ни туристически продукт.

"Замисълът на зелената звезда е да се намери ефективен начин да се наложат нашите храни в български туристически обекти. В момента 81% от храните и напитките, които се използват от бранша са внос. Пазарът е превзет от внос, който пречи на българските производители, задушава икономиката ни", коментира пред Investor.bg Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.

"От няколко години Европа е луданала по биопродуктите. Хората се научиха да следят и да внимават за здравето си и започнаха да търсят по-качествената храна. Ако се въведе тази зелена звезда, собствениците на ресторанти и хотели ще се постараят да въведат в бизнеса си екологични продукти българско производство, с гарантирано качество", категоричен бе той.

По негови думи с повдигане на качеството на продуктите в хотелите и заведенията ще се повиши и качеството на предлаганата туристическа услуга. А по този начин страната ни ще може да се промотира пред света с призиви, като „Без ГМО“; „Екологично чиста“ и други.

Според Рагин обаче идеята за зелена звезда тепърва ще се развива и тепърва ще бъде предмет на дискусия между експертите от бранша и тези в ресорното министерство. По негови думи браншът тепърва ще обмисли по какъв начин би било правилно да се въведе зелената звезда – с помощта на специален сертификат, разрешително, лиценз или друг документ.

„Тепърва ще се обсъжда издаването на подобен лиценз, какви точно ще бъдат изискванията за него. Ще се правят много експертни проверки за качеството на предлаганите храни в дадения туристически обект, за да се прецени годен ли е за зелена звезда“, обясни още той.

Сходно е мнението и на Стефан Шарлопов, който е председател на Български съюз по балнеология и СПА туризъм. Той обясни обаче, че все още няма правилник, който да регламентира употребата на зелената звезда.

"Предложението за въвеждането й със сигурност ще бъде дискутирано вътре в бранша, тъй като идеята е много добра. С помощта на зелената звезда ще се подкрепят българските производители на плодове, зеленчуци и всички останали хранителни суровини, а това от своя страна ще бъде един естествен стимул за икономиката на страната", посочи той,

Шарлопов заяви, че най-важното по отношение на въвеждането на звездата е ясното обозначение и разграничаване на стандартите, по които ще се определя за кой туристически обект може да бъде дадена зелена звезда.

"Важно е да има качествен, навременен контрол, за да не се допуснат места с вносни или нискокачествени храни да се представят и промотират със зелена звезда. Не трябва да се допуска българският туризъм да се напълни с места, които уж предлагат продукти на наши производители, а всъщност да не е така", допълни той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:48 | 11.09.22 г.
fallback