fallback

Клиентът няма да плаща при прекъсване на услуга за повече от 10 дни в месеца

Предложението е част от мерките за подобряване на взаимоотношенията между потребители и монополи, обсъждани в Народното събрание

12:21 | 21.08.13 г.

От Камелия Цветанова, Dnes.bg

В случаи на нарушаване на условията за качество и надеждност на снабдяването с ток или природен газ за период по-дълъг от 10 дни през един месец, клиентът да не дължи заплащане за консумацията си през съответния месец. Това предвиждат промени в Закона за енергетиката, които бяха обсъдени на поредната работна среща с участието на неправителствени организации, защитаващи потребителите,

Целта на срещата е да бъдат намерени правила, които ще променят философията на взаимоотношенията между потребителите и монополите, коментира преди самото заседание организаторът - зам.-председателят на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев.

Потребителските организации предложиха още и електроразпределителните дружества да дължат обезщетения за всички имуществени вреди, които клиентът е претърпял от некачествената услуга, като обезщетения могат да бъдат претендирани в срок от 3 години от настъпване на събитието. Според сега действащото законодателство срокът е 3 дни. От Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) и от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) обаче смятат, че 3-годишният период е прекалено дълъг.

Разумно е да е един или най-много три месеца,  но ако е три години, ще стане страшно, посочи Славчо Смилков, началник отдел „Жалби” към енергийния регулатор.

Той се съгласи с предложението на потребителска организация включването на тока, когато снабдяването е било прекъснато заради неплатена сметка, която след това е била покрита, да е 4 часа, а не както е в момента – 8 часа. „4 часа са напълно достатъчни дори и за голям град като София, защото има много екипи”, мотивира се той.

Смилков призна, че 50 на сто от мрежите в България са с нарушени параметри, като една от причините за това е и преместването на хората в градовете. „Истината е, че дружествата казват, че нямат сметка да възстановяват един трафопост за двама души”, обясни той. 

Александър Масларски от Комисията за защита на потребителите заяви, че трябва ясно да е казано, че всички разходи за прекратяване и възстановяване на електрозахранването са за сметка на оператора на разпределителната мрежа.

Емил Георгиев от Федерацията на потребителите посочи, че между 50 и 150 жалби постъпват ежедневно във федерацията, като повечето от тях са заради високи сметки за парно и поиска да има и специална дискусия за топлофикациите.

В отговор Куюмджиев обеща да организира дебат по темата.

Промените в закона, предвиждат още, ако отчетените показания са по-високи с 30% за даден месец в сравнение със същия на предходната година, клиентът да има право да подаде възражение, което го освобождава от задължението да си плати сметката, докато не бъде разгледано възражението му или докато не влезе в сила съдебно решение.

Припомняме, че миналата седмица се състоя първата подобна дискусия. На нея подробно беше обсъдена таксата за повторно включване в мрежата. Според Явор Куюмджиев тази такса няма икономическа логика, а се използва за допълнителни приходи за дружествата.

Сред предложенията от миналия вторник е и улесняване на процедурата за проверка на неточни показания на уредите. Клиентите не трябва да се жалват на съответния доставчик, който е и собственик на измервателните уреди, посочиха по време на дискусията.

Следващата седмица събраните идеи за промени в закона ще бъдат внесени в деловодството на парламента, а в началото на новата пленарна сесия те ще бъдат обсъдени от комисията по енергетика, обеща още Куюмджиев.

Още новини от България можете да прочетете в Dnes.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:23 | 06.09.22 г.
fallback