IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Още усилия за намаляване на административната тежест

Кои са плюсовете и минусите в опитите на администрацията да заработи в услуга на бизнеса и гражданите

14:38 | 22.09.13 г. 1
Още усилия за намаляване на административната тежест

Тази седмица на портала за обществени консултации беше публикуван новият пакет предложения за намаляване на административната тежест. Той съдържа 88 предложения, направени от различни структури, включващи министерства, областни администрации, общини, представители на неправителствения сектор, на бизнеса, синдикатите и гражданите.

Предложенията от новия пакет могат да се разделят на няколко групи, които намаляват административната тежест, пише Зорница Славова от ИПИ.

По-голямата част от предложенията предвиждат намаляване на изискваните документи. Освен чрез отпадане на някои ненужни документи, се цели и администрацията да събира необходимите документи по служебен път. Това е огромно улеснение и спестява пари и време както на гражданите и бизнеса, така и на самите административни структури. Според анализатора тази мярка трябва да бъде въведена по-бързо и по-масово.

Подаване на документи по електронен път също се оценява като добра стъпка в посока на най-ефективните средства за бърз, удобен и евтин начин за контактуване с администрацията е използването на е-управлението.

В три от предложенията се предвижда да се премахне по един режим, а в още няколко – режимът да се замени с по-лек. Въпреки това, като се има предвид, че към края на 2012 г. действат близо 750 лицензионни, разрешителни, регистрационни, удостоверителни и уведомителни режима, премахването на едва три звучи крайно недостатъчно. Още повече, че от няколко години намаляването на регулаторните режими е приоритет на правителствата, смята Славова.

Ето и някои интересни мерки от втория пакет предложения за намаляване на административната тежест:

Прехвърлянето на собствеността на регистрирани автомобили вече няма да изисква нотариална заверка. Всъщност договорът на покупко-продажба е документът, удостоверяващ придобиването на собственост, така че гражданите и фирмите могат да си спестят плащането на допълнителна нотариална такса.

Девет от таксите по Тарифа № 5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията ще бъдат намалени. Средното намаление ще е с повече от 60%, тъй като сега таксите не са разходоориентирани (както е изискването по закон) и са високи според изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта, която е предложила мярката. Този пример илюстрира част от множеството случаи, когато законът не се спазва и таксите не са разходоориентирани, а се определят според желаните приходи.

Отпадане на задължението на работодателите, които нямат промяна в обстоятелствата по осигуряване на безопасен труд, да подават уведомление за това. В момента работодателите, които са подали декларация в Главна инспекция по труда, че осигуряват здравословни и безопасни условия на труд, могат да не подават същата декларация ежегодно в случай, че няма промяна на обстоятелствата. Да, обаче, в същото време работодателите са длъжни да уведомяват писмено ГИТ, че няма промяна в обстоятелствата. Подобно изискване наистина изглежда като недомислица.

Предвижда се документите по регистрацията и разрешението за извършване на таксиметров превоз на пътници да се изискват по служебен път, за да не се налага двойна регистрация – през ИА „Автомобилна администрация” и през кмета на съответната община. Още една мярка в тази сфера е да се създаде публичен регистър за издадените от ИА „Автомобилна администрация” удостоверения за регистрация. Това ще доведе както до намаляване на разходите по получаване на разрешение, така и до засилване на контрола.

Възможност за издаване на дипломи за образование и на чужд език. Министерството на външните работи прави това предложение с мотивите, че Снабдяването с документ за образование на чужд език не само би улеснило българските граждани по отношение отпадането на редица административни затруднения (преводи, заверки), но би спестило редица финансови разходи за потребителите на тази услуга.

Това са само част от добрите примери за опитите на администрацията да се оптимизира и наистина да заработи в услуга на бизнеса и гражданите си. Мерките за намаляване на административната тежест трябва да продължават да се изпълняват своевременно и смело.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:01 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
iivanoff
преди 10 години
Сега колко ще въртим и сучим , докато си минем направо към уведомление за уведомлението, но САМО при подадена преди това жалба! - не скокнал ли поне 9/10 на улицата, всичко е мижай да те лъжем!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още