fallback

Депутати изчислиха кои търговски вериги имат значителна пазарна сила

Търговците възразяват срещу определението и твърдят, че са дискриминирани

11:24 | 02.06.14 г.

Депутати от икономическата комисия в парламента, натоварени с промените в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), са придвижили работата по проекта като са дефинирали понятието "значителна пазарна сила".

Припомняме, че управляващите подеха инициативата за законодателни промени с мотива, че в момента големите търговски вериги поставят в неравностойно положение производителите на храни. Самите производители неведнъж са заявявали, че трябва или да се съгласят с неизгодни за тях условия, или изобщо не могат да продават продукцията си в хипермаркетите.

Измененията обаче предизвикват от няколко месеца сериозни възражения от страна на търговците. Те твърдят, че в резултат от промените, ще се повишат цените на храните. 

Проектът предвижда да се въведат типови договори за отношенията между супермаркети и производители, които да бъдат публични. Въвежда се понятието „значителна пазарна сила“, също и изискването фирмите с годишен оборот от 50 млн. лева за предходната година да предоставят в тримесечен срок типовите договори за доставка на стоки, предназначени за продажба.

Сега тези понятия са прецизирани в доклад, изготвен между първо и второ четене и публикуван на сайта на НС. Затова е възможно текстовете да бъдат променени, преди да бъдат гласувани окончателно в пленарна зала.

Срещу предложените промени за пореден път се обявява Сдружението за модерна търговия.

Значителна пазарна сила

Депутатът от левицата Корнелия Нинова разясни, че „значителна пазарна сила“ означава предприятие, което не е с господстващо положение, но с оглед на своя пазарен дял и ресурси може да попречи на конкуренцията на съответния пазар, тъй като доставчиците са зависими от него.

Сега депутатите предлагат следните дефиниции:

Приема се, че едно предприятие има господстващо положение, ако заедно със свързаните с него лица има по-голям от 40% дял от съответния пазар.

Значителна пазарна сила притежава предприятие, което не е с господстващо положение, но с оглед на своя пазарен дял, финансови ресурси, възможности за достъп до пазара, технологично равнище и стопански отношения с други предприятия може да попречи на конкуренцията на съответния пазар, тъй като неговите доставчици или купувачи са зависими от него.

Приема се, че едно предприятие има значителна пазарна сила, ако то заедно със свързаните с него лица има по-голям от 20 на сто дял от съответния пазар.

Търговците възразяват срещу това определение. Според позицията на Сдружението въвеждането на прагови нива за пазарен дял въвежда регламентация, която „директно противоречи на нормативни актове на ниво ЕС“.

Злоупотреба с по-силна позиция при договаряне

Промените в ЗЗК забраняват „необосновано пряко или косвено въздействие върху предприятие с цел отстраняването му от съответния пазар“ и злоупотреба с по-силна позиция при договаряне, когато доставчиците на едно предприятие са зависими от него.  Според проекта, след измененията в ЗЗК, в 3-месечен срок предприятията с общ годишен оборот за предходната година над 50 млн. лева ще представят на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) проектите на типови договори или общите условия за периодична доставка на стоки, предназначени за продажба. При одобрение ще ги публикуват на интернет страницата си. Ще бъдат задължени да предложат на доставчиците си съответните промени в срок от 2 месеца.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:55 | 14.09.22 г.
fallback