fallback

България и Румъния форсират проекта за нови мостове над Дунав

Няма да има допълнителна такса за ро-ро корабите в пристанище Бекет, стана ясно след посещението на транспортния министър Николина Ангелкова в Букурещ

14:15 | 04.10.14 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В най-кратки срокове България и Румъния възнамеряват да подпишат Меморандум за сътрудничество за построяването на 2 нови моста над река Дунав между градовете Силистра - Кълъраш и Никопол - Турну Мъгуреле. Реализацията на двата проекта би могла да се финансира чрез публично-частно партньорство.

Това е било договорено по време на среща на българския министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова с Ливиу Драгнеа, заместник министър-председател и министър на регионалното развитие и публичната администрация на Румъния. 

За трети мост над Дунав между България и Румъния се заговори по-активно през миналата година. Тогава президентите на двете страни - Росен Плевнелиев и Траян Бъсеску, се договориха  да работят съвместно за изграждането на ново съоръжение, след като беше пуснат в експлоатация вторият мост над реката край Видин и Калафат.

София и Букурещ търсят възможности за изграждането на новия мост с европейски пари. Един от вариантите е специалният инструмент на Европейския съюз (ЕС) „Свързана Европа“, който обаче приоритетно ще финансира жп и водни проекти.

Бившият премиер Пламен Орешарски заговори и за вариант за публично-частно партньорство.

Няма да бъде въвеждана допълнителна такса за акостирането на ро-ро кораби в пристанище Бекет, стана ясно още след срещата на Ангелкова с Драгнеа.

Припомяме, че преди дни браншовите организации от водния транспорт алармираха по време на среща с министър Ангелкова, че румънската страна планира да въведе такса в размер на 150 евро за акостиране на ро-ро кораби в пристанище Бекет. Според данни на бизнеса след пускането в експлоатация на моста „Нова Европа“ при Видин – Калафат значително е намалял трафикът през ферибота Оряхово – Бекет и въвеждането на новата такса би довела до фалит фериботния комплекс заради значителното оскъпяване на услугата.

Ангелкова се ангажира с бързото решаване на въпроса и е поискала спешна среща с румънските си колеги, резултатът от която е именно отказът на румънската страна да въведе допълнителната такса от 150 евро.

В рамките на еднодневното си посещение в Букурещ Ангелкова се е срещнала и с Еуджен Теодоровичи, министър по европейските фондове, и Драгош Титеа, държавен секретар на Министерството на транспорта на Румъния, става ясно от прессъобщение на транспортното министерство.

По време на срещите си в Румъния Ангелкова е обсъдила и съвместния проект между България и Румъния за подобряване на корабоплаването по Дунав. В момента във финална фаза е подготовката на апликационната му форма за кандидатстване по Механизма за свързана Европа още при първото набиране на проектни предложения. Румънската страна работи по необходимата документация, като се предвижда индикативно 85 млн. евро да бъдат насочени за отстраняване на критичните участъци в българската част на реката.

Подобряването на корабоплаването по Дунав е много важно както за двете държави, така и за развитието на вътрешно-водните пътища на Европейския съюз. Поради неговото трансгранично значение и ефект върху един от най-екологичните транспорти – водния, той отговаря на всички изисквания на Механизма за свързана Европа и има реален шанс да получи финансиране от резервиваните 406 млн. евро за български проекти в сектор “Транспорт”, поясняват от ведомството

Именно задълбочаване на сътрудничеството при кандидатстване за европейско финансиране от двете страни е бил основен акцент на срещата на Николина Ангелкова с министъра по европейските фондове Еуджен Теодоровичи. Координираните действия между България и Румъния са много важни особено при кандидатстване по Механизма за свързана Европа в

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:55 | 10.09.22 г.
fallback