fallback

Алтернативните форми на туризъм могат да засилят развитието на сектора

Необходимо е фокусът от Черноморието да се измести към вътрешността на страната, твърди Димитър Попов

13:30 | 05.10.15 г.

България има неразработен туристически потенциал, който трябва да се развие чрез алтернативни форми на туризъм. Необходимо е фокусът от Черноморието да се измести към вътрешността на страната, заяви пред БТА Димитър Попов, експерт, туроператор и член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.

По думите му трудностите в бранша са свързани с намаляване на нощувките, на приходите, влошаване на туристическия продукт, най-вече от застрояването на Черноморието. Затова трябва да се развиват алтернативните форми на туризъм с висока добавена стойност, които са важни за икономиката и за регионите.

Развитието на алтернативни форми

В България има потенциал за развитие на пешеходния, вело- и ски туризма, балнеолечението, алпинизма, конния, дори и денталния туризъм. Тези форми се крепят на квалифицирани кадри и могат да се предлагат целогодишно, смята Попов. Необходимо е обаче експерти в Министерството на туризма да изработят стратегия за всяка от тях, посочи той.

Димитър Попов добави, че най-устойчивият продукт е насочен към малки групи или индивидуални туристи, които посещават Северозападна България, Предбалкана, Източните Родопи. Нощувките се реализират в малки къщи, пансионати. Предлагат им се пешеходни маршрути или възможност за планинско колоездене.

Българите не са пътуваща нация

По думите на експерта българите не са пътуваща нация поради ниските покупателни възможности. Сънародниците ни предпочитат автобусни екскурзии в Европа. "Ние нямаме достатъчно пазарен сегмент за чартъри за дестинации като Тайланд, Индия и т. н. Още не е назрял пазарът, най-много стигаме до Дубай и Египет. Българинът обаче става все по-грамотен в компютърно отношение, изискванията му се увеличават", отбеляза Попов.

Проблем за туроператорите е, че голяма част от българите се отказват от услугите и сами организират своето пътуване и престой. Това е тенденция в международен план. Затова туроператорът трябва да работи много за дадената дестинация, за да се утвърди като експерт, да даде най-добрата цена за пакет, но и най-доброто обслужване.

С цел да се повиши качеството на туристическия продукт Министерството на туризма предлага двойно намаляване на таксите за административни услуги. Това са такси, свързани с категоризацията на местата за настаняване, прекатегоризация, сертифицирането на спа центровете, на туроператори и туристически агенции, коментира пред БТА зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева. Тя смята, че важна предпоставка за развитието на туризма е туристическото райониране, за което вече е приета концепция от Министерски съвет.

В България са определени девет туристически района и сега трябва да се престъпи към изграждането на организациите за управлението им. Идеята е тези организации да функционират на местно равнище и да могат преди всичко по европейски програми да акумулират средства за развитие на местния бранд, заяви заместник-министърът.

Друг приоритет на министерството е развитието на балнеолечението и създаването на съвременна система за предлагане на спа и медицински туризъм.

Изминалият летен туристически сезон беше труден, но не толкова лош, колкото се очакваше в началото на пролетта, посочи заместник-министърът. По думите й има спад на приходите от туризъм, но все още не са отчетени резултатите от август и септември. За сметка на намаления брой руски и украински туристи има увеличен интерес от френски туристи, като ръстът им е 11%. Около 20% е отливът на чуждестранни туристи.

Ирена Георгиева допълва, че има отлив и от централноевропейските пазари, но са се увеличили туристите от Израел и Близкия Изток. Повишава се и интересът от китайски инвеститори, които са изразили положително отношение към страната ни и се очаква ръст на туристи от азиатската страна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:14 | 11.09.22 г.
fallback