fallback

Нов етап в „майонезените“ войни

КЗП забрани на „Олинеза“ ООД да мами с цената на продукта

16:22 | 19.10.15 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

„Олинеза“ ООД - производителят на едноименната майонеза, е заблуждавал клиенти, че продава продукта с 15% намаление по време на своя рекламна кампания, става ясно от решение на Комисията за защита на потребителите, която е наредила практиката да бъде прекратена.

Заблудата е ставала чрез реклами с билбордове по основни артерии извън София, на които освен изображения на майонезата, е имало и залепени и стикери с надписа „-15%“. Потребител е сезирал КЗП, след като е решил, че има такова намаление на цената на „Трапезна майонеза Олинеза“, но в магазин е купил продукта на редовната му цена.

При проверката на КЗП е установено, че дружеството е започнало кампания от определена дата и за определен период ценова промоция на два от своите продукти. Но рекламата е заблуждавала потребителите, тъй като от нея не става ясно дали намалението от 15% е калкулирано в цената, на която продуктът се предлага в търговската мрежа, или отстъпката се прилага към всяка цена във всеки обект на каса. 

В хода на проверката се установява, че компанията е рекламирала на сайта си и друг продукт с намаление, който не се предлага в рекламираната разфасовка от 2010 г.

От КЗП са проверили и няколко търговски вериги, които са посочени като партньори в промоцията от производителя. В действителност цената там е била намалена, но веригите твърдят, че сами формират продажбените цени по свои критерии.

Ето защо органът е забранил на „Олинеза“ да оправя заблуждаващи послания за намаление на цена, каквото реално не съществува.

Това не е първият сблъсък на „Олинеза“ с органите. По-рано през годината Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство за нелоялна конкуренция по жалба на „Консул“ - производителят на майонеза с търговската марка „Краси“, срещу конкурента „Олинеза“. От краткото описание на производството става ясно, че искането е по чл. 29 от Закона за именно за действия в противоречие с добросъвестната търговска практика, които увреждат интересите на конкурентите.

Това е поредният спор между двете компании, които комисията трябва да решава от началото на годината досега. Преди месеци „Олинеза“ подаде жалба срещу „Консул“ и на 11 февруари КЗК започна производство по подозрения за излъчване на заблуждаваща реклама от страна на производителя на „Краси“.

В жалбата на „Олинеза“ се цитират текстове в Закона за защита на конкуренцията, касаещи публикуването на сравнителна реклама и заблуждаване на потребителите. Според посочените членове това е станало чрез изтъкване на характеристики на продукта, което може да повлияе на икономическото поведение на потребителите и така се нанася вреда на конкурентите.

На този етап от КЗК не дават и краен срок за произнасяне по двете производства.

Всъщност истинска война за майонезата у нас се водеше преди повече от десетилетие. Още в края на 90-те години пловдивската ЕТ „Красимира Консулова“ и „Растма май“ от Бойчиновци поведоха битка за търговското наименование „Краси“ и дизайна на етикета на кофичките с майонеза.

Решението на казуса отне години, докато в края на 2003 година Върховният административен съд постанови, че „Растма май“ е имитатор на марката, макар че именно това предприятие произвеждаше майонезата с това наименование по времето на социализма. Собствениците му обаче не са запазили своята марка, за разлика от конкурента си.

През 2006 година нещата се успокоиха окончателно, когато „Консул“ закупи майонезения бизнес на „Растма май“. Предприятието в Бойчиновци тогава продължи да произвежда растителни масла. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:40 | 11.09.22 г.
fallback