fallback

Парламентът ратифицира споразумението с Полша за ремонт на МиГ-29

130 депутати от мнозинството подкрепиха законопроекта след разпален дебат

13:38 | 27.11.15 г. 3

Какви са лопатките на турбината, пълноценно или не е членството ни в НАТО, слагаме ли край на зависимостта ни от Русия, печелим или губим пари, кой пие руска водка. Около тези въпроси се завъртя дебатът в парламента за ратифициране на споразумението с Полша за ремонт на двигателите на изтребителите МиГ-29.

Най-активни се оказаха депутатите от БСП и "Атака", които бяха категорично против, и от ДПС, ПФ и РБ – крайни защитници на решението на военния министър Николай Ненчев да избере Полша пред Русия.

В крайна сметка споразумението с Полша беше подкрепено от 130 депутати от мнозинството, а против бяха 41-ма от опозицията. АБВ не участваха в гласуването.

Словаците са модернизирали свои изтребители МиГ в Русия и сега имат модерна авиация, а ние имаме обещания за светло бъдеще, упрекна по време на обсъждането социалистът Атанас Зафиров. "Когато се развали министерският "Мерцедес" в завод на "Трабант" ли го давате за ремонт", обърна се той към Ненчев. 

Според него не е вярно, че цената на ремонта е изгодна, защото частната полска фирма ремонтира полски двигател на самолет за 900 хиляди евро, а на нашите излиза по 1,023 млн. евро. "Така че явно и транспортът е включен в цената, въпреки уверенията на министъра, че се поема от полската страна", обвини Зафиров.

Той добави, че Полша дава 200 летателни часа гаранция, а от руската страна е 350 часа. Социалистът твърди още, че полският завод няма резервни части и делегация е ходила в Москва с молба да купи такива, но от РСК МиГ са отказал категорично.

"С този ремонт в Полша изтребителите ни ще бъдат бракувани", предупреди Зафиров и припомни инцидента с разбилия се изтребител на Алжир, ремонтиран в Полша, за който се оказало, че са ползвани не нови, а части втора ръка.

След Зафиров и съпартиецът му Румен Гечев обвини министъра, че с този ремонт излага на риск живота на летците, защото било със стотинки по-евтино.

"Или става дума за корупция, или за нещо друго. Събудете се г-н министър, обратно към здравия разум", призова той.

Според Илиян Тодоров от "Атака" е видно, че предложение на правителството за ремонт на изтребителите в Полша не е нищо повече от политическо решение, за да се "правим на по̀-католици от папата, защото Русия била в обтегнати отношения със САЩ, със Запада".

"Ясно е като бял ден, че трябва да се избере руската страна, защото самолетите са руски, избираш оригинала, а не ментето и това, че някой не харесва Руската федерация не означава, че трябва да поставя живота на летците на карта", каза националистът.

На острите критики на опозицията съпредседателят на РБ Радан Кънев отговори с мотива, че това споразумение има огромно външнополитическо значение и парламентът трябва да го обсъди като междудържавен договор, а не в неговите технически детайли, както правят социалистите.

"Външнополитически това споразумение е много важно, защото с него ще се премахне това изкривено огледало на дебата за българския национален интерес, то вади България от зависимостта от Русия. При поддържането на българската авиация извън НАТО и при несъвместимост с другите страни от пакта, в който участваме се превръщаме в непълноценен член", коментира реформаторът и предупреди депутатите да не влизат в детайли по договора, защото явно, че в парламента не са "компетентни по темата за лопатката на турбината".

Според лидера на ДПС Лютви Местан дебатите за ратификацията показват, че България има да извърви още много път, докато превърне формалното си членство в Евроатлантическия договор в реално, при което страната не е само консуматор, а реален участник. "Атлантизъм и евроатлантизъм не са лакардии, не са и абстракция. И аз понякога пия руска водка, но това не променя същността ми на натовец", отсече той.

"Логорея и многословие", обобщи дебатът съпредседателят на ПФ Валери Симеонов. Според него в споразумението става дума за бизнес и за търговска сделка. "Така че има само три важни неща – цената, качеството и срокът, а всички те са изгодни за нас", заключи той.

Според споразумението Полша ще ремонтира шест двигателя за обща сума 6,138 млн. евро. Цената за ремонта на всеки самолетен двигател е 1,023 млн. евро. На няколко пъти военният министър Николай Ненчев обяви, че това е далеч по-евтино, отколкото ако обслужването беше продължило да се прави от руската страна.

20 дни след влизането в сила на договора се очаква в България да пристигнат и два полски мотора, които могат да се монтират на наши МиГ-29.

Русия твърди, че Полша няма лиценз да ремонтира двигателите на трети страни и вече заплаши да оспори договора, а ако ратификацията мине в парламента да си търси правата по съдебен ред.

Поляците обаче твърдят, че ще ремонтират двигателите по собствена документация и не се нуждаят от руски лиценз, като ще предоставят на България същата гаранция като за полските ВВС.

Още новини четете в Dnes.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:45 | 12.09.22 г.
fallback