fallback

Столицата губи милиони заради неразвитата дестинация Витоша

Не е необходимо да се изграждат повече ски съоръжения, според експерт

09:51 | 28.01.16 г. 1

Около 120 млн. лева годишни приходи от туризъм губи България заради неразвитата дестинация Витоша. Това каза пред БТА Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.

Без планината столицата е негостоприемна, с неоползотворен потенциал от над 6 хил. легла в хотелите в града. Това е така заради занемарената планина с допотопни съоръжения, очакваща връзката си с метрото, превърната в поле на битка на нездрави интереси, заяви експертът.

Според Драганов Витоша е ясен пример за липсата на отношение към собственост, в много случаи публична, която не само, че е занемарена, но и се управлява по начин, който я прави опасна за хората.

Решение на проблема експертът вижда чрез регулиране на собствеността. "Това се налага, защото сега, от една страна, има отказ от управлението й от четири общини - собственици на планината, а от друга - липсва видимо отношение на концесионерите към собствеността, така че да я управляват в полза на обществото", коментира Драганов.

Той изтъква, че е крайно време със закон да се регламентира създаването на туристически зони, места и точки, както това е уредено в законодателството на много европейски държави. Това би улеснило управлението на тези зони, особено когато става въпрос за сложни пресечени местности.

В законодателството ни е уредено къде са пасищата и сечищата, ловните стопанства, но липсва определение на понятието туристически зони, отбеляза Драганов. Туристическата зона има ясна граница на имота, с регламентирани възможни дейности там, за да бъде опазена природата и нейното устойчиво развитие, животът и здравето на хората, които ще пребивават там, обясни експертът.

Той допълни, че дефинирането на зоните, местата и точките, маркирани по света като vista point, трябва да се разпише в Закона за туризма, възможно е да бъде и в отделен закон или да се впише към Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Според европейската нормативна практика туристическата зона може да се  се управлява от консорциум в полза на обществото. В консорциума общината задължително би трябвало да участва с минимум 25% заедно с останалите юридически лица. По този начин ще станат ясни отговорните за случващото се в рамките на туристическата зона.

Институционалният контрол върху зоните може да е както и досега - Министерството на туризма, Комисията за защита на потребителите, Агенцията по метрология, Комисията по храните и други.

Няма нужда от още ски съоръжения

За да престане Витоша да бъде смятана за ненужен разход, не е необходимо да се изграждат повече ски съоръжения. Дори и със сегашната си база, ако обаче тя е съобразена с изискванията на 21 век и със съответната законова регламентация, планината би се превърнала в източник на приходи и атрактивна целогодишна дестинация, смята Румен Драганов.

Дори и да не изберем Витоша за предстоящата 5-дневна ученическа ваканция, експертът напомня, че зимните курорти са в готовност да ни приемат с децата на цени, които не са променени спрямо миналата година. Освен това потребителите ще почувстват по-малките разходи, свързани с пътуването, заради спада на цените на горивата с 50 стотинки за литър спрямо миналата година. За някои от туристическите обекти цената на горивата позволява да се предлагат и по-евтини нощувки, коментира той.

И тази ваканция над 80 на сто от българите, които решат да почиват с децата си, ще предпочетат да останат в българските курорти главно поради фактора цена и сигурност, коментира експертът. Едва 3% от българите могат да си позволят да отидат на ски с децата си в Италия, Швейцария и Франция, до 6% са тези, които ще посетят по-близки дестинации - Сърбия, Черна гора, Австрия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:51 | 12.09.22 г.
fallback