fallback

КЗК: В пазарна икономика държавата не влияе върху търговските надценки

Държавата трябва да прилага мерки, които да запазят пазара свободен, обясни бившият енергиен министър Трайчо Трайков

10:44 | 12.02.16 г. 3

В условия на пазарна икономика няма държавен орган и институция, който да може да определя надценката на търговците. Вариантът е да има държавна намеса, но това е въпрос на политически избор какъв модел да бъде прилаган, каза говорителят на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов пред bTV.

Регулации на пазара на горива има например в Австрия, припомни още Гаврилов.

Неговият коментар беше направен по повод съмненията за наличие на картел на пазара на горива у нас, породени от високите цени по бензиностанциите. Цените у нас са високи - третите най-високи в ЕС след Малта и Дания преди облагане с акциз и ДДС или с 10% над средното за общността.

В същото време цената на електроенергията е една от най-евтините - с 40% под средното за ЕС, посочи от своя страна бившият енергиен министър Трайчо Трайков, който също участваше в дискусията. "Не апелирам за регулиране на един вече свободен пазар", каза той и обясни, че ролята на държавата е да запази пазара именно свободен.

Според Трайков "нормалната" цена на горивата е под средното за ЕС и "горе-долу това, което е във Варна". 20-30 стотинки са между 1/3 и 1/4 от цената на горивата без акциз и ДДС, изчисли още бившият енергиен министър.

КЗК е извършила по-голямата част от заключенията си по секторния анализ на пазара за горива у нас, каза Марио Гаврилов. Той припомни, че преди три години регулаторът е открил проблеми на този пазар и ще бъде интересно дали препоръките на Комисията са спазени.

От пет години КЗК предлага да бъде въведена лична наказателна отговорност при картелни договорки. Подобна е практиката в много държави от ЕС, но подобен законопроект не е внесен в парламента, каза още говорителят на регулатора.

Ако Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) открие картел на пазара за горива, цените ще паднат, защото  на участниците ще им стане по-евтино да играят по правилата, смята още Трайчо Трайков. "Една глоба от 10% върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка", каза той.

По отношение на тезата, че производствените разходи в България са високи и това играе роля и върху цената на бензините у нас, Трайков беше категоричен, че този проблем би могъл да се регулира чрез внос. "Явно по някакви причини на вноса му се пречи или не е възможен", каза той.

Два са възможните проблеми пред вноса - собствеността на акцизните складове и договорки между доминиращите играчи на пазара, смята още бившият енергиен министър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:27 | 10.09.22 г.
fallback