Кражбите на съоръжения са една от честите причини за аварии и прекъсване на електрозахранването. Подмяната на кабели, трансформатори и други съоръжения костват хиляди левове годишно на електроразпределителните дружества.
Значително по-голяма обаче е загубата от кражбата на електроенергия. През 2015 година например EVN България има 15,7 млн. киловатчаса неизмерена електроенергия на стойност 1,28 млн. лева. Това са само регистрираните случаи и събраните средства, уточни по време на семинар на компанията председателят на Управителния съвет на EVN България Гочо Чемширов. За първите 9 месеца на 2015 години ЧЕЗ България пък е санкционирала над 4 хил. кражби на електроенергия и са събрани към 2 млн. лева.
Чемширов днес изчисли, че на крадците на енергия е излязло с около 30% по-евтино да платят санкцията си, отколкото да платят редовно сметката си. Тоест това означава, че няма никаква възпираща санкция.
Затова и от EVN България от години настояват за промяна в изчисляването на санкцията. В момента това се прави на базата на цената за електроенергията, която се използва за технологични разходи или около 30 лева за киловатчас и таксата "Задължения към обществото". Идеята на дружеството обаче е да се използва цената за недостиг, не за технологичните разходи, защото реално кражбите не се планират и се заплащат като небаланс от електроразпределително дружество, каза още Чемширов.
От дружеството имат информация, че енергийният регулатор готви промяна при таксуването на откраднатата електроенергия и вероятно това ще стане до края на март. "Надяваме се това да е истинска превенция", коментира Калина Трифонова, член на УС на дружеството.
За 10 години на българския пазар EVN България е инвестирала 1,3 млрд. лева, от които 1,1 млрд. лева - за електроразпределителната мрежа на територията на дружеството - Югоизточна България. В периода от 2005 година насам са изградени нови и ремонтирани надп18,3 хил. км електропроводи. Така технологичните разходи намаляват от 20% през 2005 година до 9,47% през 2015 година.
Само през миналата година в мрежата са инвестирани 85,5 млн. лева. Част от тези инвестиции са свързани с ремонта след кризата през март 2015 година, каза регионалният мениджър на дружеството Робърт Дик. Направин е анализ на засегнатите участъци и около 50 километра въздушни електропроводи вече са заменени с такива под земята.
Обилните снеговалежи в средата на януари 2016 година пък са показали, че авариите не са засегнали толкова сериозно планинските райони, които бяха основно пострадали през миналата година.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време