fallback

КЗК глоби "Лидл" с 1,8 млн. лв. заради заблуждаваща реклама*

Нескрито сме разочаровани от това решение на КЗК, което, по наше мнение, граничи с административен произвол, коментират от веригата

14:17 | 26.04.16 г. 6

Имуществена санкция от 1,8 млн. лв. наложи на „Лидл България ЕООД енд Ко“ КД за заблуждаваща реклама Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Санкцията е 0,35% от оборота на дружеството за предходната финансова година, информира Комисията.

Според КЗК провежданата от „Лидл“ рекламна кампания под мотото „Спечели 366 дни безплатно пазаруване в Lidl“ е с подвеждащи и непълни условия, а от страна на организатора на кампанията се демонстрира непоследователност в поведението, що се касае до обявяване на основни параметри на предложението като срок на кампанията, механизъм на участие в нея и др. 

Съгласно представените Общи условия на кампанията, същата се провежда на два етапа, като при всеки един от тях има съществени разлики по отношение механизъм на участие (с или без покупка) и видове награди, които се дават при печалба.

Предвид обстоятелството, че посланието „Спечели 366 дни безплатно пазаруване” е комуникирано през целия период на кампанията и във всички рекламни материали, то същото може да се определи като невярно и заблуждаващо, тъй като внушението, което се прави от него, е за възможността да бъде спечелена голямата награда по време на цялата кампания, докато в действителност същата може да бъде спечелена само във втория етап на кампанията, казва КЗК.

Липсата на това съществено условие във всички материали е от естеството за доведе до объркване от страна на потребителя и оттам до невъзможност той да направи обоснован търговски избор, заявява антимонополният орган.

В становището, което „Лидл“ изпраща до КЗК, компанията изразява несъгласие с твърденията, които са изложени в конкретния сигнал до Комисията. Според търговската верига от общите условия на кампанията е видно, че в рамките на периода, през който същата се провежда, са ясно обособени два отделни етапа през 2015 година. 

За да вземе участие в първата фаза, потребителят е трябвало да направи покупка в магазин на „Лидл“ за повече от 15 лева, да получи талони и да се регистрира на посочена страница, като предостави съответните данни. Конкретните условия за участие в етап 2 са получаване на талон на каса в магазин на „Лидл“ и регистрирането му с определени лични данни на страницата на кампанията.

Дружеството допълва, че никъде в тези конкретни условия за участие в етап 2 от кампанията не е заложена необходимостта от покупка, съответно стойност на покупка. В условията е залегнало, че от касата се получава талон (в единствено число) и за разлика от етап 1 не е развита възможност за получаване на повече от един талон, пише в становщето.

Според „Лидл“ нито един текст от условията не би заблудил потребителите. Като цяло веригата твърди, че изводът на Комисията за липсата на съществена информация е неправилен.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. От компанията потвърдиха пред Investor.bg, че "използваме всички законови начини за защита на интересите си пред компетентните институции както на национално, така и на европейско ниво, включително ще бъде разгледана възможността за предявяване на претенции за всички претърпени от Лидл вреди (в това число и имиджови)". От веригата изразяват увереност, че следващите инстанции, които ще разглеждат случая, ще проявят "истински професионализъм и обективност, за да го решат по начин, който няма да остави съмнения за прозрачността в действията на българските институции".

"Нескрито сме разочаровани от това решение на КЗК, което, по наше мнение, граничи с административен произвол. За съжаление то ни кара да разбираме защо други големи чуждестранни инвеститори от месеци изразяват голямото си безпокойство за критериите и начините, по които КЗК изпълнява функциите си", коментират още от компанията решението на комисията пред Investor.bg. 

Веригата отказва на този етап да коментира в дълбочина "правните изводи" на комисията, които счита за незадълбочени и несъстоятелни.

"Достатъчно е да отбележим, че огромна част от представените от нас напълно относими аргументи изобщо не са били разгледани. С това си решение КЗК реално подценява над 1 500 000 български граждани, участвали в играта, които не са се заблудили и не са подали оплакване където и да било във връзка с конкретно твърдяното от КЗК нарушение за заблуждаваща реклама в производство, започнало по единичен, съвсем различен по естество, макар и също толкова несъстоятелен, сигнал". 

*Актуализирано в 17,30 часа със становището на Лидл 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:23 | 11.09.22 г.
fallback