fallback

Българският бизнес е най-нередовният платец в Европа

Проблеми с ликвидността и забавено плащане от собствените клиенти са в основата на просрочията

13:34 | 13.09.16 г. 11

Българският бизнес е най-нередовният платец в Европа, става ясно от последното проучване на EOS, извършено съвместно с TNS Infratest. Според данните 70% от фактурите у нас се плащат навреме, а забавата, с която фирмите се разплащат, е 28 дни след падежа на фактурата.

По този показател ни изпреварва само Гърция, където забавата е 29 дни. В южната ни съседка 72% от фактурите се плащат навреме. Средното за Източна Европа е 73%, а за цяла Европа - 76 на сто, допълват от колекторската компания.

Като цяло EOS наблюдава влошаване в навиците на плащанията у нас - 72% от всички фактури в България се покриват навреме, докато аналогично проучване, изготвено през 2015 година, показваше, че 74% от фактурите у нас се плащат в определения срок. Всъщност тенденцията се наблюдава в цяла Европа - средно 77% от фактурите се плащат навреме, спрямо 78% през миналата година.

От EOS уточниха още и че у нас е увеличен и срокът за отложено плащане - българските компании дават средно 36 дни на клиентите си, което е с 3 дни повече спрямо 2015 година. В Европа този срок се увеличава с 2 дни - от 34 дни на 36 дни. Конкретно в Източна Европа средният срок, който бизнесът отпуска за издължаване на своите клиенти, е 38 дни.

Сред водещите причини за просрочие при бизнес клиентите у нас остават временните ликвидни затруднения (при 48% от случаите), както и забавени плащания от собствени клиенти (при 40% от случаите).

От фирмата отчитат тревожна тенденция - увеличават се компаниите, които дават на клиентите си "търговски кредити", тоест много дълги срокове за плащане, което води до липса на ликвидност по цялата верига на междуфирмените плащания.

Резултатите за бизнеса от забавеното плащане на задълженията са намалените печалби, липса на ликвидност и по-високи разходи за лихви.

Данните по сектори относно просрочените и отписани вземания показват съществени различия. В сектора на търговията ситуацията например се подобрява и просрочените вземания намаляват до 27%, спрямо 28% година по-рано.

В сектора на услугите и промишлеността обаче има влошаване - съответно до 30% спрямо 27% година по-рано и до 32% спрямо 2015 година. В промишлеността има по-дълъг срок на просрочие - със седем дни повече спрямо миналата година и вече достига 27 дни.

"Положителните резултати за сферата на търговията отдаваме на това, че тези компании през последните години най-често използват външен партньор за управлението на вземанията си - над половината от тях си сътрудничат с външни специалисти", каза управителят на ЕОС България Райна Миткова.

В сферата на услугите 35% прибягват до съдействието на външен специалист, което е с 5 пр. пункта по-малко спрямо миналата година. В промишлеността също има намаление - с 1 пр. п. до 42%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:43 | 12.09.22 г.
fallback