IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Туристическото Лято 2016 – прегряване с геополитически привкус

Туризмът бележи ръст по всички параметри. Дали обаче е следствие на направени инвестиции в качеството на туристическия ни продукт

08:06 | 28.10.16 г. 2
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Пренареждане

За 2016 година ключов фактор за българския туризъм е геополитическият. Това не е първата година, през която значими геополитически събития пренареждат картите в полза на българския туризъм. Събитията в Египет и Тунис отпреди изиграха своята роля и пренасочиха туристи. Спирането на полетите от Русия към Турция и от Русия и Европа към Египет също преобърнаха посоките на туристите. Но не е тайна, че големият туристически бум през лятото на тази година у нас е следствие на големия отказ от пътувания към Франция и Турция, които повлияха на европейските туристически пазари, включително и на българския.

Цените по Черноморието не са толкова съществен фактор, тъй като през годините те са били и по-високи, но не сме достигали резултата, който генерираме сега, отбеляза Драганов.

Определено не може да се твърди, че тези значителни ръстове са в резултат на направени инвестиции в качество на туристическия ни продукт, смята той.

Именно лятото, белязано от значими събития като опита за преврат в Турция, и терористични атаки - атентатът в Ница, както и тези в Брюксел, повлияха коренно на параметрите на туризма у нас и по света. Вече не говорим само за качество и сигурност в туризма, а като повлиян от геополитиката, каза Румен Драганов.

Ясно е, че спирането на полетите от Русия към Турция и от Русия и Европа към Египет и Тунис пренасочиха над 15 милиона европейски туристи към различни дестинации като България, Гърция, Кипър, Испания. Видяхме как Франция и Белгия загубиха туристи. След май месец започна спадът на пътувания на българи към Турция, който към края на лятото достигна 30 на сто. Годишно пътуванията на българи към югоизточната съседка са над 1,1 милиона, така че този спад се равнява на около 300 хил. туристически пътувания по-малко.

В края на сезона големите европейски авиокомпании отчитат загуби, което е показателно, че спадът на превозите влияе не само на хотелиерството и ресторантьорство, но и на транспорта в неговите разновидности, допълва експертът.

Ръст на най-важните пазари

Като цяло България записва 17% ръст на туристите за юли, август и септември – ключовите месеци за летен туризъм у нас, посочва председателят на Института. Имаше и пренасочване на туристи към планинските ни курорти през лятото, в Централен Балкан имаше голямо търсене за туристическо настаняване, защото Черноморието не можа да поеми всички заявки, сочи статистиката на Института.

Германският пазар, който за нас е най-важният, бележи ръст от 42%, руският - от 35%, силно развитие записаха и на централноевропейските пазари – Полша, Чехия и Словакия, които отбелязват ръстове между 55 и 75%. Значително се увеличават пътувания от Великобритания, Скандинавия и други извън европейски страни като Иран например, откъдето за първи път се прояви интерес към пътуванията след премахването на санкциите за страната. посочи Драганов.

Българите, посетили Гърция до края на септември, са 650 хил., а гърците у нас – 700 хил. за периода, като тази тенденция за превес на гръцките посещения ще продължи предимно по икономически причини, отбеляза експертът.

Прегряване

Българският туристически бизнес се справи отлично с пресата от туристи (от началото на годината са реализирани над 55 милиона нощувки), която се случи през август и септември, посочи Драганов. За първи път нямаме отрицателни публикации относно замърсяване на морето, алкохолен туризъм и други, тоест жълтината по отношение на туристическото предлагане, изчезна. Изчезнаха всички ненужни и несъществуващи сензации с отрицателен знак, допълни той.

Последна актуализация: 05:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 6 rate down comment 1
Nathan
преди 7 години
Дори и посочените проценти и увеличение да са факт е твърде смело да се говори за успешен туристически сезон. В българския туризъм се произвежда изключително ниска добавена стойнос, което е обективна прчека както за задържането на квалифицирания персонал в България,за създаване на подобрения на съществуващите бази, а също така и за по-активна политика на хотелиерите за привличане на клиенти и респ.рекламиране на дестинацията България. На второ място, причината за увеличния брой посетители се дължат на геополитически причини и основания, които следващата година могат да отпаднат или да се трансформират в неблагоприятни за България.Отделно, на терто място, може да се говори дали България успешно се възползва от посочените в т.2 геополитически фактори в предвид на факта, че съседни държави постигнаха далеч по-големи успехи. Примерно Гърция тази година е посетена от около 30 млн. туристи; въпреки всички фиксални, икономически, миграционни и .т.н проблеми,пред които държавата се изправи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 3
sdar
преди 7 години
Ръстът е следствие от няколко конюнктурни причини събрали се заедно, нормално е. Лошото е, че за догодина нещо причините може рязко да се обърнат в другата посока, главно заради бежанския проблем при нас, както тази година беше в Турция и Гърция.И още нещо, след като туризма тръгна рязко на горе, може би е време да се помисли за премахването на преференциалното ДДС за туризма, вече може спокойно да е на 20% както всичко останало при нас за да може хазната също да се възползва от този ръст.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още