От 16 ноември във всички Центрове за спешна медицинска помощ в страната започва тестване на протоколите за телекомуникационен и приоритетен екипен триаж, съобщават от Министерството на здравеопазването.
Триажът е система, която разделя спешността в три категории:
Код ЧЕРВЕНО Критична спешност – нужда от животоспасяваща медицинска интервенция;
Код ЖЪЛТО Относителна спешност – нужда от стандартна спешна интервенция;
Код ЗЕЛЕНО Минимална спешност – нужда от посещение на екип.
В код ЧЕРВЕНО попадат пациенти с пряка опасност за живота, с нарушени дихателни, циркулационни и неврологични функции. В код ЖЪЛТО попадат пациенти с потенциална опасност за живота, с прогресиращи по тежест симптоми, които могат да доведат до усложнения и тежки последствия за жизненоважни функции. В код ЗЕЛЕНО попадат пациенти със симптоми с нисък потенциал за усложнения и тежки последствия.
За България триажът е сериозно нововъведение. Старият стандарт по спешна медицина, единствен в света, определя за спешен „всеки пациент, който счита себе си за такъв“. Това е деформирало и очакванията на обществото към спешните екипи, а оттук и същността на тяхната работа, уточняват от ведомството.
Тестването на системата има две основни цели. Първо - да обучи и усъвършенства уменията на работещите в координационните централи и второ, да даде възможност на пациентите и българските граждани, които се обръщат за помощ, да се информират за новата система и да разберат смисъла на нейното прилагане.
Разделянето в трите категории ще става чрез телефонно интервю. Целта на интервюто е чрез най-малко зададени въпроси да се получи максимално информация за състоянието на пациента и за спешността на ситуацията.
Най-важни са първите въпроси – какво се е случило, къде и колко са пострадалите. Например, при тежко произшествие на 67-ми км на магистрала Тракия с много пострадали, операторът вече е длъжен да задейства код ЧЕРВЕНО и да уведоми спешните екипи. Когато кодът е задействан и изпратен към екипите, интервюто може да продължи с цел да бъде подадена допълнителна информация на лекарите, докато пътуват.
Ако обаче се обадим, за да сигнализираме, че пред нас на тротоара лежи безпомощен човек, операторът ще ни зададе няколко помощни въпроса, за да успее да уточни в съзнание ли е, има ли проблеми с дишането и др. подобни, за да може да определи за какъв вид спешност става въпрос. При необходимост е възможно и операторът да даде важни инструкции за помощ, които присъстващите могат да приложат до идването на екипите.
В момента Министерството на здравеопазването организира обучения в цялата страна в Центровете за спешна медицинска помощ за тестване на триажната система. Обучението ще завърши с обща национална среща, на която да бъдат обобщени резултатите и възникналите проблеми.
До 15 ноември директорите на центровете трябва да запознаят служителите от районните координационни централи с протоколите и стандартизираните документи за провеждането на триажа.


Туристическият бранш иска 2 млн. евро от данъка във Варна за 2026 г. да бъдат използвани целево
Община Варна с богата културна програма до края на март 2026 г.
Мъж е обвинен в блудство с 13-годишна в автобус
ЕК предяви иск срещу България за нарушения при обществените поръчки
Борисов каза защо хвърли оставка (ВИДЕО)
От имоти към ETF-и и облигации - българинът инвестира все по-смело на борсата
Трендът на биткойн от последните години е прекъснат
Изкуствените елхи срещат истински проблеми
Стремежът да се поправи GAP
ЕС търси споразумение за замразяване на руски активи до петък
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Ето го новия най-евтин седан на Nissan
Индустрията навлиза в нова ера на еднакви модели от водещи марки
Мъглив петък в низините, в останалата част - предимно слънчево
Зодиите, които са самотни
5 трика за тънка талия
"Хамас" не възнамерява да предаде оръжията си съгласно мирния план на САЩ
Тон кокаин е конфискуван в Испания, сред задържаните и българин