fallback

Румен Драганов: България не може да се възползва от европейски туристически фонд

Все още нямаме регистър на туристическите атракции публична държавна собственост, коментира експертът

16:28 | 19.02.18 г.

Идеята за създаване на европейски туристически фонд, като обща финансова рамка за финансиране на отделни туристически продукти, е добра, но България няма да може да се възползва от подобен фонд. Това коментира Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма, пред Bloomberg TV Bulgaria.

Идеята бе анонсирана миналата седмица от еврокомисар Елжбета Биенковска на срещата на високо равнище "Туризъм и икономически растеж" в рамките на българското председателство. Предвижда се в следващия седемгодишен бюджет на ЕС да има и специален фонд за туризма.

Според Румен Драганов обаче България няма да може да се възползва, защото все още нямаме регистър на туристическите атракции публична държавна собственост. 

„В момента на ниво ЕС няма целево заделени средства за туризма, защото парите винаги минават през други икономически сектори“, поясни Драганов. И допълни, че ако бъде създаден такъв европейски фонд за туризма, България няма да може да се възползва, защото държавата не се е заявила като собственик на туристически атракции и не знае на какво е собственост.

Драганов коментира все пак, че със създаването на такъв фонд ще помогне на българския министър на туризма да може да осмисли собствеността си и да управлява по-добре.

Що се отнася до другата идея за създаване на карта на стоте главни туристически обекта в ЕС, обсъдена на срещата на високо равнище, той каза, че тя е част от проекта за обособяване на единен европейски туристически продукт. И сега на големите световни туристически изложения Европа се явява с общ щанд, на който могат да вземат участие различните страни, но сега идеята се разширява, акцентира експертът.

По думите му проектът ще се развива по-интензивно. „Ще се върви към създаване на единен туристически пазар, който включва страните от региона, включително и Турция. Защото туристите, които идват от далечни дестинации като Китай, Япония, САЩ и т.н., искат да посетят повече места, повече страни“, каза Драганов. От тази гледна точка създаването на един такъв интегриран продукт е нещо добро, категоричен е той.

Към момента България си сътрудничи добре в тази сфера с Румъния, тъй като самолетите, обслужващи китайски и японски туристи, правят връзка с Румъния и впоследствие идват и у нас. По-слабо, но разполагащо с огромен потенциал, е сътрудничеството ни с Турция, Гърция, Сърбия, макар и да се правят стъпки по въпроса.

Все още броят на китайските туристи, посещаващи България, е доста под потенциала, отбеляза Драганов. Той обърна внимание, че специално китайските туристи идват след сериозни инвестиции от Китай в региона.

Като пример за политика, която съдейства за ръст на туристите от далечни страни като Китай, Драганов даде Сърбия, която многократно е увеличила приходите си от китайски посетители, след като премахна визите за азиатската страна. Именно това трябва да направи България, а и ЕС като цяло, смята Драганов.

Още вижте във видеото!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:39 | 03.09.22 г.
fallback