IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Премиерът предложи „скъпа зона“ за коли в центъра на София

Над 150 млн. лв. получи Столичната община по ОП „Региони в растеж“ за ремонт и облагородяване на централната градска част

11:32 | 21.02.18 г. 30
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Премиерът Бойко Борисов предложи „скъпа зона“ за коли в центъра на София. Повод за това стана подписването днес в Министерския съвет на договори за обновяване на района между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Столичната община.

„Като постигнете да се уплътни и с метрото зоната, трябва да направите скъпа зона в София в центъра така както в цяла Европа. Който иска сам човек да се разхожда с колата из града, трябва да си плаща повече, защото се замърсява и въздухът повече. Тези пари трябва да отидат в места, където да свалим хората от автомобилите – по-евтино, по-бързо, 100% екологично чисто“, коментира той след подписването в началото на днешното правителствено заседание.

Районът на „Златна София“ около парламента, „Граф Игнатиев“ и книжният пазар „Славейков“, градинката на „Св. Седмочисленици“, площад „Гарибалди“, ще бъдат обновени и облагородени. Предвижда се подмяна на настилки, допълнително осветление, озеленяване, ремонт на трамвайния релсов път по проекти на обща стойност 173,5 млн. лв. От тези средства 151 млн. лв. е безвъзмездната финансова помощ по ОП „Региони в растеж“, а останалите – съфинансиране от Столичната община.

Борисов каза, че в модернизацията на София се инвестират огромни средства.

„Едно време аз като станах кмет, най-младият тролей "Икарус" беше по-стар от мен, да не говорим за трамваите, нямаше нито един нов. Автобусите от Орлов мост по „Цариградско“ до Плиска – черен дим, също бяха стари „Икарус“-и“, даде пример той.

„151 млн. са много пари и то за едни от любимите места на софиянци, след Витошка, която стана прекрасна“, каза още Борисов. Той допълни, че новите трамваи гарантират чистота на въздуха и по-малко шум. „Всичките тези 20 км трамвайни линии, които тропат и лопат сега, всичко това ще бъде обезшумено, за да могат в тези квартали хората да не чуват тези звуци“, разясни той.

Близо 200 дка територия в централната градска част ще бъде обновена, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова. Цялостно ще бъде обновена линията на трамвай номер 5 от кв. „Княжево“ до Съдебната палата, с нови спирки с видеонаблюдение и 13 нови трамвайни мотриси. На всички светофари, по които трамваят преминава, ще му се дава предимство, което ще увеличи скоростта на движение.

Другите два проекта, по които бяха подписани договори, са за социална интеграция и изграждане на дневни центрове за подкрепа на деца с увреждания.

Регионалният министър Николай Нанков заяви, че това са най-видимите проекти за софиянци. Той съобщи, че по оперативната програма договореността на средствата вече е 72%.

Фандъкова каза още, че се очаква Пътната агенция да обяви процедурата за избор на изпълнител за участъка от жк „Младост“ до АМ „Тракия“ до средата на март. По думите й това означава, че има шанс до края на годината да започне разширението на Софийския околовръстен път.

Столичната община не обмисля поскъпване на зоната за платено паркиране в центъра на София на този етап, съобщи кметът Йорданка Фандъкова пред журналисти в МС, коментирайки идеята на премиера Бойко Борисов като мярка за по-чист въздух.

Все пак Фандъкова допусна, че ограниченията за колите могат да включват и по-скъпа зона за паркиране. Тя даде пример, че се разширяват зоните за платено паркиране, има и ограничения във времето за престой, което също е рестриктивна мярка. Кметът посочи и че паралелно с това усилията на общината са насочени към модернизация на градския транспорт като алтернатива на придвижване.

Тя поясни, че подписаните днес договори с МРРБ за обновяване на ул. „Граф Игнатиев“ с прилежащи улици и района около парламента се очаква да се реализират за 2 години. По „Граф Игнатиев“ се предвижда гранитна настилка, изцяло пешеходна зона със запазване на двупосочно трамвайно движение.

Книжният пазар също остава, но с много по-добър изглед – само книги, без учебници, без кашони, обясни Фандъкова. Ще бъде възстановен и „злополучният“ фонтан на площад „Славейков“, след като по случая със загинал от токов удар млад мъж са приключили съдебните дела.

Очаква се изборът на изпълнител за тази зона да бъде факт до края на следващата седмица. Конкурсът за обновяване на зоната около Народното събрание тепърва предстои. Там настилката остава, каквато е била – жълти и гранитни павета.

„Много тежка задача и в двете зони е цялостната подмяна на ВиК-системата“, каза столичният кмет. За периода на ремонтите ще има промяна в движението на трамваите по „Граф Игнатиев“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:27 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

19
rate up comment 15 rate down comment 1
abdul
преди 6 години
Първо да даде ясен план какво ще се прави със събраните пари и после вдигаме, а не обратно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 14 rate down comment 1
thehappyroger
преди 6 години
Аз не знам, хрантутниците наистина ли вярват, че ромите ще ги издържат след 2030-та? Тази държава напълно за нищо няма да става до тогава :D Те си мислят, че това е някакъв майтап за единият град икономика и т.н. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 9 rate down comment 18
Стоян Петров
преди 6 години
Според мен това е един вид данък "лукс" и е нормално да се въведе. Да се представи като грижа за околната среда, също е приемливо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 20 rate down comment 0
Sandy
преди 6 години
Къде отиват парите от тия Сини зони, от паяците, в хазната ли?.. Друг път!.. Отиват в нечии джобове. Ако всички пари от данъци, акцизи, Сини зони, Паркинги и гаражи и тем подобни влизаха в държавата, нямаше да има нужда да се молим и унижаваме на чужди премиери и държави да ни вземат под крилото си.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 10 rate down comment 0
bgMan
преди 6 години
Време е вече *** активист номер 1 да си ходи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 4 rate down comment 5
Стоян Петров
преди 6 години
Сигурно си прав, но добре е да го докажеш в съда.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 15 rate down comment 3
Sandy
преди 6 години
Това, че си прав, а ти слагат минуси показва, колко е прогнила системата и колко хора има, които са облагодетелствани по един или друг начин от тази порочна, корумпирана, крадлива система начело, на която е една мутра - бандит упражняваща геноцид над народа си, продал националните интереси на чужди служби и държава. Алчен и крадлив "човек", който за пари, би продал майка си и баща си дори.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 29 rate down comment 0
melon
преди 6 години
Хубаво, ама нека дадат личен пример! И премиера и кметицата, и антуража им, да се качат на метрото, новите автобуси и другите благинки. Да не се мъчат с лимузините.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 4 rate down comment 11
Mavi Goz
преди 6 години
Щом е демокрация - може, секи да заповеда, ама по стотарка в евраци за влизане в синята зона и пак по толкова на почнат час паркинг! И секи демократ да си знае гьола... :lol:
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 13 rate down comment 11
Mavi Goz
преди 6 години
Абсолятно правилно! Подкрепям! И не само да се направи зверски скъпо паркирането, но и влизането в центъра с коли! Цела България се пренесе у София и иска да си разходи барутника по жълтите павета, па и да паркира пред Народния театър, оти требвало да се види с некого там... Който е ходил у Париж и Лондон, знае как се влиза там у центъра с кола и колко струва... и колко е по-чист въздухът от София... Ебави у парвенютата, джип връз джип, двутонни, и фраш офроудаджии с деколтета до пъпа, гиби... на камари по тротоарите... Айсиктир...!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още